22 листопада в Сумах відкрили памятник жертвам Голодомору. Своєю нетрадиційною, нереалістичною формою він викликав багато суперечок у митців і пересічних сумчан.
Говорять, нібито президент України відмінив запланований візит у Суми на День памяті жертв Голодомору через те, що йому не сподобався цей памятник. Про свою резонансну роботу, життя і творчість читачам „Данкора” розповів автор памятника Олег Прокопчук.
- Чому ви вирішили взяти участь у конкурсі на кращий проект памятника жертвам Голодомору і що хотіли сказати своїм твором?
- Над памятником жертвам Голодомору я почав працювати якось спонтанно. Вже давно думав про щось подібне. Бачив різні проекти памятників жертвам Голодомору в різних містах України. Одним із перших на Сумщині був памятник у Лебедині, у Сумах памятник встановили одним з останніх в області. Коли я був на пленері з художниками в Лебединському районі, нас повезли в с.Михайлівка. Голова сільської ради навів такі цифри: за період Вітчизняної війни (чотири роки) загинуло 350-370 жителів цього села, за 1932-1933 рік загинуло понад 650-670 осіб на території сільської ради! На мене це, звичайно, вплинуло — на те, яким я побачив памятник.
У моєму проекті головна ідея, головний образ – розорена українська селянська хата.
Фігура жінки доповнює образ хати. Чому хата? Розорення душі, розорення тіла і розорення хати – єдині. Архітектурна рада підтримала цю ідею. Цей памятник, ця постать жінки своєю прорваністю умовно передають трагедію Голодомору. Зверніть увагу: обличчя в жінки також немає, замість нього порожнеча, адже є такий вислів: ”У смерті немає обличчя”.
- Ваш проект памятника жертвам Голодомору став, мабуть, найскандальнішим у нашому місті. Чому Ви вибрали саме таку форму для нього?
- Митець розуміє, що його робота може бути сприйнята і може бути не сприйнята. Ті памятники, які ми робили до цього часу, були в традиційному, реалістичному стилі, можна сказити — натуралістичному. У мене був і такий, реалістичніший ескіз – на фоні розбитої частини хати жінка підняла голову і руки до неба, до Господа, ніби питає: „Що далі і як бути?!” Але я цей проект навіть не показував на архітектурній раді, це я зробив для себе. Всього було шість ескізів. "Я зупинився на абстрагованій жіночій постаті — символі Голодомору. Отаке спонтанне рішення прийшло, мене це захопило.
- Тобто Ви хотіли зробити щось оригінальне, відійти від класики?
- Так, хотілось відійти від реалістичного зображення. Голодомор — це великий жах, велике горе людське, смуток. Художники по-різному підходять до цієї теми.
Можливо, цей памятник не такий традиційний, як робили в Сумах раніше, можливо, він єдиний такий в Україні. А взагалі-то, тут нічого особливо нового немає, я велосипеда не винаходив. Така форма виразу — через обєм і порожнечу — була присутня ще в творчості відомого скульптора Олександра Орхипенко – одного з найвідоміших у світі українців (його роботи знаходяться в найпрестижніших музеях світу) на початку XX століття. Знаменитий скульптор Роден казав: "Скульптура — це впадини і виступи".
- Ходять чутки, що Віктор Ющенко не приїхав на Сумщину через те, що йому не сподобався цей памятник.
- Я не чув, що президент не приїде через те, що йому не до вподоби памятник. Я тільки чув, що його оточення інформували: що памятник у Сумах вже зроблений, можливо, навіть фотографії показували, але я не знаю, сподобалось йому чи не сподобалось. Але ж в решті-решт ми робимо памятник не для президента — це акт увічнення памяти жертв Голодомору.
- Але ж не всі зрозуміли Вас. Деякі скульптори і політики засуджують, називають памятник страшилкою...
- Коли був конкурс, там представляли 15 творчих робіт, у тому числі чотири роботи професіоналів. Так, скульптор з Бєлгорода, який зробив скульптуру Щепкіна, що стоїть біля сумського театру, також представляв ескіз, в основі якого був образ Сталіна. Він потім став писати в усї газети, що архітектурна рада неправильно присудила перемогу на конкурсі, що треба було його скульптуру робити. Ми з ним особисто знайомі, і мені його реакція незрозуміла, я б так ніколи не вчинив.
Андронов, колишній мер Сум, як побачив на архітектурній раді ескіз памятника, сказав: "От дивіться, така страшилка. А може, там будуть лавочки стояти, молоді люди будуть цілуватись, обніматись. Але я сказав, що страх і горе — таке, як було на Вкраїні — не можна зображувати таким, що викликає позитивні емоції. Навпаки, треба передати горе, що трапилося з нашим народом. Ми Голодомор не пережили, ми не можемо його відчути до кінця, але те, що люди описують у своїх спогадах, що на вулицях скрізь трупи лежали – хіба це не був жах?
Наскільки памятник вдався-не вдався – це вже, як кажуть, судити людям. Але фахівець завжди, коли виконує творчу роботу, перш за все повинен вести за собою, а не йти в арєргарді якоїсь думки чи мистецтва.
- А Ви особисто задоволені тим, що вийшло? Чи все зробили так, як Ви хотіли, як запроектували?
- Ні, я дуже незадоволений. Незадоволений тим, що цей проект виконаний з недовговічних матеріалів. Не вистачило грошей, щоб зробити його з хороших матеріалів, таких, як граніт, мармур, бронза. Виконувався памятник з бетону, чавуну і каменю.
Попередньо, було виділено близько 350 тисяч гривен (для порівняння: якщо Ви чули, в Києві на памятник жертвам Голодомору виділили близько сотні мільйонів гривень). А у нас обійшлися мінімальною сумою, хоча би знайшли ще 200-300 тисяч гривень, щоб зробити стелобат з полірованого граніту. Ну хай вже бетонні стели, хоча я проектував одну стелу з чорного мармуру, другу – з білого. Ви уявіть, який би був ефект! Але, як сказав головний архітектор Сум: „Ні один проект не виконується в місті до кінця так, як був запроектований архітектором”.
- Я б ще дуже багато чого хотів зробити для міста, але немає замовлень. За останні 17 років у мене було лише чотири замовлення: логотип банківської академії, памятник Кожедубу, меморіальна дошка Давиду Бурлюку і оце четверте замовлення – памятник жертвам Голодомору. Не густо.
- Так це Ви зробили памятник Івану Кожедубу, що стоїть на вході до міського парку?
- Так, я готував його ескізи майже п’ять років, було дві моделі, одну з них архітектурна рада затвердила. Відлили його в металі, правда, коштів було мало, не встигли зробити постамент добрий, вийшов такий сируватий трішки – з недовговічних матеріалів, там вже деякі речі посипались. Ну, я думаю, з часом місто відремонтує його, зробить все нормально.
Прес-дос’є: Олег Григорович Прокопчук народився у 1944 році на Хмельниччині.
Закінчив Вижницьке училище мистецтв, потім Московське вище художньо-промислове училище (колишнє Строганівське). У Сумах з 1973 року. Його робота: меморіальні дошки відомим людям (Олександру Олесю, Катерині Зеленко, Давиду Бурлюку), на банківський академії Сташису), логотип банківської академії, в селах багато памятників, пам’ятник Івану Микитовичу Кожедубу. Член обласної Спілки художників України.
стройбат
На самом деле за 31-33год всего умерло в УССР - 3,5 млн при населении 30 млн.
Сейчас каждый год умирает по 1млн. при населении 47 млн, при чём 5 млн. зарабитчают за границей.
Кроме того в сельской местности смертность в два раза выше чем в Сумах.
Таким образом сейчас в селах смертность такая же как во время "голодомора"
Я вот по наивности, решил поискать на кладбище года умерших 1931-1933года - дело безнадежное! В те года тока рождались.
Потом чтоб не зря бродить по кладбищу стал считать надписи на мове - так я едвали насчитал десяток могил. Значит свидомые в нашем городе НЕ УМИРАЮТ!
Вдруг опомнился, что заблудился - так еле выбрался из тех лабиринтов
Милые помыранчики не нада лякать друг друга и остальных нормальных людей.
ФАЛЬШИВЫЕ СВИДЕТЕЛЬСТВА ГОЛОДОМОРА 1932-1933 ГОДОВ от СБУ и Гебельса
http://www.geocities.com/holod3233/false-h1.html
"...А взагалі-то, тут нічого особливо нового немає, я велосипеда не винаходив."
AWASS
стройбат , Вы не правы. Целыми отрядами приеэжали москали и отбирали хлеб у крестьян, а украинские руководители грудью вставали на защиту своего украинского народа. Наше руководство всегда было великим, начиная с гетьманов и кончая наследником гетьманского рода, великого нашего президента
Слава героям! (руководителям всех наших побед и поражений)
Гость
- А Ви особисто задоволені тим, що вийшло? Чи все зробили так, як Ви хотіли, як запроектували?
-" Ні, я дуже незадоволений. Незадоволений тим, що цей проект виконаний з недовговічних матеріалів. Не вистачило грошей, щоб зробити його з хороших матеріалів, таких, як граніт, мармур, бронза. Виконувався пам’ятник з бетону, чавуну і каменю. " Автор шедевра Прокопчук
Наоборот-жаль что не из гипса изваяли этот шедевр!
Гость
Пора уже мантулить памьятнык мазэпинцям, замордованым росийским царом Пэтром Вэлыкым!
300 летие победы над первой непобедимой, эропэйськой армией вызволытэлэй в следующем году.
magistr
Правильно! Треба відновити імена жителів Батуріна, яких вирізали війська Петра 1-го у 1659-60-х роках за те, що ті підтримували Мазепу. А ще згадати тих, хто причасний до смерті князя Олега((Х ст.). І бажано встановити їм памятник та організувати вшанування памяті на кошти бюджету. Тільки виділити на це треба не 700 млн грн, я к у 2008 р., а більше, т.я. інфляція на дворі....
magistr
О, я забув про Конотопську битву (1659 р.)! Там же теж полягли наші герої. Їм теж памятник! А матерям, що в декретній відпустці треба зменшити виплати з 160 грн. на місяць до 100. Нехай на памятник дивляться і радіють...