Блоги

Онлайн-медіа Сумщини: хто і де продовжує замовляти «джинсу» на другому році повномасштабного вторгнення?

Проаналізувавши роботу п'яти медіа, що входять у ТОП-20 за відвідуваністю на Сумщині, бачимо: замовні матеріали залишаються реаліями сьогодення. Політична та комерційна джинса, контрагітація та немаркована реклама досі є актуальною в онлайн медіа Сумщини.

Вересневий моніторинг ІМІ новин п’яти регіональних онлайн-медіа Сумської області виявив  політичну та комерційну джинсу, неналежно марковану  рекламу та контрагітацію. Всього, за результатами моніторингу,  онлайн-медіа сайтів Данкор онлайн, Шостка.INFO, Сумські Дебати, Голос Конотопа, Панорама з 4 по 8 вересня 2023 року опублікували 633 новин, з яких 1% становить політична джинса, 1,4% - комерційна джинса, 0,2% - контрагітація і ще 1% - неналежно маркована реклама.

 

Політична джинса, тобто прихована реклама, яка подається у вигляді журналістського матеріалу, спрямованого на поліпшення або ж створення позитивного іміджу окремих політиків, публікувалася лише на одному сайті Сумські Дебати. Всього таких  ми зафіксували 6 матеріалів, або  2,5% від усіх новин, які опубліковані на цьому ресурсі. Ймовірними замовниками цих матеріалів на 75% є народні депутати та на 25% - місцеві політики. А саме:  народний депутат України Михайло Ананченко (3 матеріали – «Нардеп Михайло Ананченко обговорив із керівником ГУР Кирилом Будановим питання звільнення сумчан із полону», «Нардеп Михайло Ананченко – про важливі кадрові рішення Верховної Ради», «Нардеп Михайло Ананченко: «Завдяки партнерам і містам-побратимам Суми отримали 10 автівок та 3 автобуси!»), по одному – народні депутати України Микола Задорожній («За сприяння нардепа Миколи Задорожнього Охтирська районна лікарня отримала медпрепаратів на 420 тисяч гривень») та Максим Гузенко  («Нардеп Максим Гузенко: «Разом ми домоглися відновлення транспортного сполучення через Сейм») і голова Сумської районної ради Геннадій Дем’яненко («Геннадій Дем’яненко: «Військові та науковці – гідний приклад наслідування»).

Комерційна джинса за період моніторингу була опублікована на трьох сайтах – Шостка.INFO, Сумські Дебати, Голос Конотопа. Найбільше, по 4 матеріали опубліковано в онлайн-медіа Шостка.INFO.

Тут опублікували джинсу про таке: «Працівники АТ «Сумигаз» відзначили професійне свято» - промо-матеріал про приватну компанію і внутрішні заходи, проведені всередині колективу, що не несуть інформаційного навантаження, що становить суспільний інтерес. «Як вибрати планшет для навчання дитини» - рекламний матеріал, що має посилання на конкретний сайт з продажем планшетів. «Оксамитовий» сезон: встигніть відпочити в гармонії з природою!» - реклама бази відпочинку, назва якої згадується у невеликому тексті шість разів (майже у кожному абзаці). «Як обрати сервіс доставки продуктів у Києві?» - реклама одного з сервісів доставки, який згадується в кожному повноцінному абзаці текста з прямим посиланням на нього. «Найвідоміші українські казино з мінімальним депозитом» - у матеріалі йдеться про одне з онлайн-казино з посиланням на нього, а також представлений рейтинг подібних “розваг” та описані особливості гри.

В Голосі Конотопа також розмістили чотири матеріали з ознаками замовності «Працівники АТ «Сумигаз» відзначили професійне свято», «Оксамитовий» сезон: встигніть відпочити в гармонії з природою!» - ті ж матеріали, слово в слово, що і на сайті “Шостка.INFO”. Також є два відмінні рекламні матеріали без відповідних позначок, а саме: «Якщо розбив екран – купуй новий смартфон… чи є сенс ремонтувати пристрій?» - реклама сервісу з трьома прямими посиланнями на нього і згадкою у кожному абзаці тексту.

«ПриватБанк відновив послугу продажу валюти онлайн» - з детальним описом і коментарем представника банку та інструкцією як це зробити.

Ще одна новина була на сайті Сумські Дебати «5 рис, через які ноутбук вважається геймерським» - матеріал рекламує конкретний сайт продажу техніки з розміщенням прямого посилання. Це той самий сайт, що і у матеріалі про вибір планшетів. 

Тобто, в  усіх цих матеріалах під виглядом новин або корисних порад подається інформація про конкретні товари, бізнес-структури чи комерційні пропозиції, що, безумовно, є комерційною джинсою.

Неналежно маркована реклама за період моніторингу була опублікована у двох онлайн медіа – Шостка.INFO та Панорама – по 2 матеріали відповідно. Відверто рекламні матеріали не мали належного маркування, як того вимагає законодавства («Реклама», «На правах реклами»), натомість були опубліковані під маркуванням «Новини партнерів», «Послуги», «Споживач».

Єдиний матеріал з ознаками контрагітації, або «чорний піар» - опублікований в онлайн-медіа Сумські Дебати. Він, з припущеннями та оціночними судженнями, стосувався співпраці заступника мера Сум із росією та плагіатом у її кандидатській дисертації, зокрема ймовірною участю заступника мера у науковій конференції у росії у 2015. Так, в статті автор задається питанням: «… чи знав про такі дії своєї підлеглої сумський міський голова Олександр Лисенко? Чи дозволяв він їй участь у конференції? Чи дозволяв ділитися науковими напрацюваннями та особистим досвідом, який пані Мотречко здобула, перебуваючи на посаді у Сумській міській раді із представниками країни-агресора? Чи обмежилась співпраця Віри Мотречко із країною-агресором саме передачею своїх наукових напрацювань, чи можливо, була й інша співпраця, адже як чиновник, вона мала доступ і до державної таємниці?»

Зазначимо, що з усіх медіа, щодо яких проводився моніторинг, лише Данкор онлайн не публікував у згаданий період ні політичної, ні комерційної джинси, неналежно маркованої реклами чи контрагітації. В той же час Сумські Дебати публікував всі типи  таких матеріалів. 

Також, зауважимо, що кількість  джинси в медіа Сумщини порівняно з довоєнним періодом зменшилась, а наявні замовні матеріали комерційного характеру переважають політичну джинсу. В той же час політична джинса нікуди не зникла і поступово повертається в публікації онлайн-медіа Сумщини.

Альона Яцина, регіональна представниця ІМІ в Сумській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

 

 

По тематике

Alona Yatsyna
Більше комерційної джинси, менше політичної - сумські медіа продовжують публікувати замовні матеріали

Нардепи, місцева депутатка від “Слуги народу”, новопризначений ректор сумського нацуніверситету, “Сумитеплоенерго” і його бульдозери - всі ці люди і...

Alona Yatsyna 25.09.2024 13:19
Alona Yatsyna
“Журналістика війни” на прикордонні Сумщини: як працюють редакції на третій рік повномасштабного вторгнення

У липні 2024 журналісти продовжують стикатися із різними викликами у своїй роботі. Окрім внутрішніх, редакційних і професійних, як то: нестача...

Alona Yatsyna 31.07.2024 22:04
Alona Yatsyna
Ворожі обстріли прикордоння, руйнування цивільної інфраструктури, хід і наслідки бойових дій у фокусі сумських медіа

Кількість новинних повідомлень сумських медіа воєнної тематики суттєво переважають кількість публікацій на будь-яку іншу тему - більше 40%...

Alona Yatsyna 12.06.2024 13:57
Alona Yatsyna
Крадіжки контенту і непорозуміння із допусками: що турбує медійників Сумщини у квітні 2024

У Сумах журналісти заявляють про системну публікацію своїх матеріалів без вказання авторства, при чому скаржаться як на сайти так і...

Alona Yatsyna 24.04.2024 17:15
Alona Yatsyna
Бентежний березень на Сумщині: яким він видався для місцевих медіа області?

Як прожили медійники Сумщини березень 2024 року, із врахуванням загострення ситуації на прикордонні та посилених обстрілів міст області.

У...

Alona Yatsyna 30.03.2024 21:05
view counter
view counter
view counter
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua
Гладіатор ІІ (Рідлі Скотт, 2024)
Гладіатор ІІ (Рідлі Скотт, 2024)
Кино Кінопалац "Дружба"
18.00
Буча (Станіслав Тіунов, 2024)
Буча (Станіслав Тіунов, 2024)
Кино Планета Кіно
12.45
200% Вовк (Алекс Стадерманн, 2024)
200% Вовк (Алекс Стадерманн, 2024)
Кино Планета Кіно
10.30
Дикий робот (Кріс Сандерс, 2024)
Дикий робот (Кріс Сандерс, 2024)
Кино Планета Кіно
11.20
Хлібне перемир’я ("сцена на сцені")
Хлібне перемир’я ("сцена на сцені")
Театр Сумський національний академічний театр драми та музичної комедії ім.М.Щепкіна
18.00

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.