У порівнянні з минулорічним моніторингом, джинси у сумських онлайн медіа трохи поменшало. Зокрема, якщо у 2023 році сайти опублікували всього один відсоток політичної джинси, то цього року її стало ще менше – 0,8%. Значно зменшилась і кількість неналежно маркованої реклами - до 0,1% (минулого року це становило 1%). Незначно побільшало комерційної джинси – 1,8% проти 1,4%. Загалом незначне коливання кількості джинси в сумських онлайн-медіа зайвий раз підтверджує використання ЗМІ як майданчика для просування окремих політиків або бізнесів, а також готовність редакцій порушувати етичні стандарти та законодавчі вимоги.
Такими є дані моніторингу Інституту масової інформації, який проводився з 2 по 6 вересня. Аналізувалися сайти «Сумські дебати», «Данкор online», «The Sumy Post», «0542 – Сайт міста Суми», «Шостка. INFO» на наявність політичної і комерційної джинси від замовників, контрагітації і неналежно маркованої реклами. Всього проаналізовано 784 новини.
Політична джинса: маніпуляції на користь іміджу
Найбільше політичної джинси, як і в минулому році, публікували Сумські дебати — 4 новини, або 1,5% від загальної кількості новин на сайті. Замовниками цих матеріалів є представники політичної партії «Слуга народу».
Так, двічі Сумські дебати розмістили новини про нардепа Михайла Ананченка з фракції ПП «Слуга народу». Спочатку він обговорив з дипломатами Молдови питання гуманітарної підтримки Сумщини, а потім прокоментував події у Верховній Раді, розповівши, що там «Замінили 50% міністрів: нардеп Михайло Ананченко прокоментував велике перезавантаження Кабміну».
Приклад політичної джинси від депутата зі “Слуги народу”. Скрин: Сумські дебати
Ще один матеріал з ознаками політичної замовності на цьому ж сайті стосувався сприяння депутатки Охтирської міської ради від «Слуги народу» Людмили Бейзим у забезпеченні районної лікарні гуманітарною допомогою. Людмила Бейзим в Охтирській міській раді також представляє фракцію ПП «Слуга народу».
Політична джинса під виглядом надання гуманітарної допомоги. Скрин: Сумські дебати
Сумські дебати також повідомили про проблеми у бізнесі у депутата обласної ради від ПП «Слуги народу» Віталія Калініченка і про те, як він їх вирішує, релокувавши свої підприємства. У новині, яка б могла висвітлити і повідомити про об’єктивні проблеми ведення бізнесу на прикордонні, наголошується, як це робить саме депутат облради. Який, до речі, повідомляє, що «цей крок не лише допоможе розвивати місцевий бізнес, але й стане значущим вкладом у покращення життя жителів регіону».
Політична джинса під виглядом новини про проблеми бізнесу на прикордонні. Скрин: Сумські дебати
А народний депутат України Ігор Молоток з партії «За майбутнє» переймався здоров’ям жителів свого округу. Про це детально написало онлайн-медіа Шостка.INFO в новині «На Шосткинщині працює мобільна клініка українсько–ізраїльської місії «Frida» + Відео». У тексті розповідається, що саме за сприяння та ініціативи депутата жителям Шосткинського району надавались медичні послуги.
У матеріалі, розміщеному у рубриці «Медицина», в цілому, подається корисна інформація для жителів Шосткинщини. Зокрема, тут є перелік послуг, які надає мобільна клініка. Втім, не вказується, де саме вона працює і графік її відвідування мікрорайонів Шостки і сіл району. Натомість в новині піариться помічниця народного депутата Ігоря Молотка Христина Молоток, розповідаючи, що «вони допомагають українцям, які постраждали від війни і не можуть своєчасно отримати високоякісну медичну допомогу» і що саме за сприяння парламентаря “до нас приїхали медики-волонтер».
Політична джинса під виглядом новини про надання медичних послуг. Скрин: Шостка.INFO
Комерційна джинса: Сумитеплоенерго, ректор і ремінці для Samsung
Майже всі досліджувані ресурси під час моніторингу публікували комерційну джинсу. Не було її лише в на одному сайті, Шостка.INFO. Загалом медіа опублікували 14 джинсових новин, які просували інтересі компаній чи сприяли продажу товарів. На сайті 0542 таких новин було найбільше 4% від загальної кількості матеріалів. Сумські дебати 6 разів розмістили комерційну джинсу. Це - 2% від загальної кількості новин на сайті. На The Sumy Post також 2% новин (або 3 матеріали) були ознаками комерційної замовності.
Так, Сумські дебати у рубриці «Суспільство» публікували новини з заголовками, які одразу вказуввали на комерційну замовність матеріалів. Наприклад, про ремінці для Samsung Galaxy Watch Ultra або
Відвертий заголовок комерційної джинси у рубриці «Новини. Суспільство». Скрин: Сумські дебати
Сайти The Sumy Post та 0542 одночасно опублікували інтерв’ю про пріоритетні напрямки розвитку університету з ректором Сумського національного аграрного університету Ігорем Коваленко. Це ідентичне інтерв’ю подано у рубриках «Суспільство» та «Новини» відповідно.
Комерційна джинса у рубриці «Суспільство» - інтерв’ю з ректором університету. Скрин: The Sumy Post
До комерційної джинси відноситься і спланована серія публікацій про відсторонення від виконання обов’язків та порушенні з боку підприємства законодавства України керівника ТОВ «Сумитеплоенерго» .
Відомо, що керівника Сумської ТЕЦ у рамках кримінальної справи нібито звинуватили у заволодінні двома бульдозерами, які знаходяться у комунальній власності. Тож, в перший тиждень вересня у місцевих медіа одночасно вийшов ряд незбалансованих матеріалів про те, що ТОВ «Сумитеплоенерго» заперечує факт заволодіння, і наголошує на законності придбання техніки і про те, що Сумська міська рада фактично стала на сторону «Сумитеплоенерго». Втім, паралельно в медіа з'явилися новини від Сумської міськради, що ні на яку сторону вона не ставала. Тож, далі буде. акі матеріали були опубліковані у чотирьох з досліджуваних медіа - The Sumy Post, 0542, Данкор online та Сумські дебати. Сукупно вони опублікували шість аналогічних текстів про ТОВ, що становить 43% всіх новин з ознаками комерційної замовності.
Контрагітація: негативні кампанії
Під час моніторингу ми виявили, мінімум, один приклад контрагітації. Так, Сумські дебати у розміщеному тексті дискредитували колишнього міського голову Сум, який наразі оскаржує своє відсторонення у суді. Так, у тексті Сумчани не бажають бачити Олександра Лисенка знову в кріслі мера – хочуть щоб посадили! йдеться про те, що сумчани нібито не хочуть повернення чиновника на свою посаду, оскільки він є корупціонером. І хоча обвинувального вироку щодо Олександра Лисенка немає, у матеріалі наводяться цілком однозначні твердження сумчан, які «не поділяють прагнення Лисенка повернутися на посаду. Вони радше бачать його в іншому кріслі – але не в мерському, а в такому, що стоїть у камері, а дехто навіть і на електричному….». У матеріалі присутні маніпулятивні твердження, на кшталт «Схоже, колишній мер Сум Олександр Лисенко вирішив, що раз його звинувачують у хабарництві на 2 130 000 грн, то найкращий варіант – це повернутися на своє робоче місце. Ну, звісно, а чому б ні? Зрештою, в Україні ж так прийнято, правда?..» і немає позиції колишнього мера.
Контрагітація щодо колишнього мера Сум на сайті Сумські дебати
Замість висновків
У сумських медіа другий рік поспіль стабільний рівень політичної та комерційної джинси. Фактично всі найбільші онлайн-медіа публікують джинсу. Також медіа продовжують публікувати комерційні матеріали без відповідного маркування, що порушує законодавчі норми та вводить аудиторію в оману. Про відповідальність ЗМІ щодо порушення закону “Про медіа” можна детальніше прочитати в аналізі змін до медійного законодавства від експертів ІМІ .
Альона Яцина, регіональна представниця Інституту масової інформації у Сумській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
У липні 2024 журналісти продовжують стикатися із різними викликами у своїй роботі. Окрім внутрішніх, редакційних і професійних, як то: нестача...
Кількість новинних повідомлень сумських медіа воєнної тематики суттєво переважають кількість публікацій на будь-яку іншу тему - більше 40%...
У Сумах журналісти заявляють про системну публікацію своїх матеріалів без вказання авторства, при чому скаржаться як на сайти так і...
Як прожили медійники Сумщини березень 2024 року, із врахуванням загострення ситуації на прикордонні та посилених обстрілів міст області.
У...
У новинах сумських онлайн-медіа кількість героїв-чоловіків більше ніж втричі перевищує кількість героїв-жінок. Бойові дії, трагічні наслідки війни – загибель...