За даними Єдиного реєстру боржників, боргів за комуналку за цей час побільшало на третину. Найбільше неплатників зосереджено у Дніпропетровській та Харківській областях. А найчастіше позиваються в суд через борги за опалення та воду.
Від початку повномасштабної війни боргів побільшало на 37%. Так, станом на лютий 2022 року в реєстрі було 512 тисяч проваджень через несплату комунальних послуг. Такі дані наводить Опендатабот.
Наприкінці минулого року в Єдиному реєстрі боржників налічувалося 660 тисяч боргів за комуналку. За пів року їх кількість зросла на 6,3% та сягла 701 тисячі проваджень.
Найбільше боржників проживає у Дніпропетровській області — понад 100 тис. проваджень або 14,3% від загальної кількості. Далі за рейтингом Харківська та Донецька область — 94,8 тис. та 79,7 тис. відповідно.
36,9% від усіх боргів становить несплата за опалення — 258,8 тис. На другому зі значним відривом находяться борги за водопостачання — 18,6% або 130,2 тис. А замикають трійку борги за світло — 67,9 тис. або 9,7%.
Від початку повномасштабної війни в Україні діяв мораторій на примусове стягнення та відключення від мереж боржників по комуналці. У 2024 році цей мораторій було скасовано.
Наразі обмеження діє лише у випадку, якщо будинок споживача був пошкоджений внаслідок бойових дій.
Тож тепер постачальники мають законне право обмежити або відключити послугу несумлінному споживачу. Або ж звернутися до суду для примусового стягнення боргу за спожиті послуги.
На Сумщині за даними Опендатабот налічується 26 870 боржників за комунальні послуги. Як зазначають місцеві компанії-постачальники комунальних послуг, від лютого 2022 року сума заборгованості зросла на 20%.
Попри постійне проведення роз’яснювальної роботи щодо важливості розрахунку за спожиті послуги, розміри боргів компаніям обчислюється сотнями мільйонів.
Так, ТОВ “Енера Суми” за спожиту електроенергію заборгували близько 138 млн гривень, з яких населення - 70, 3 млн грн, юридичні клієнти - 67, 5 млн грн (станом на кінець липня, без урахування липневої заборгованості).
26 млн грн складає заборгованість побутових споживачів, якій понад три місяці. І саме термін боргу, а не сума, є вирішальним у зверненні компанії до суду. В компанії наголошують, навіть, якщо сума боргу становить 270 грн, але після роз’яснювальної роботи заборгованисть не погашено протягом двох місяців з дня винекнення боргу, постачальник звертається до суду.
За даними компанії, від початку року вже ухвалено рішення щодо стягнення заборгованості з побутових споживачів на суму понад 1, 6 млн грн, з юридичних - понад 11, 2 млн грн. Завдяки судовим позовам, компанія вже отримала 5,7 млн грн від боржників.
Споживачі послуг КП «Міськводоканал» заборгували 116 млн грн: населення - 82 млн грн, юридичні особи - 27 млн, борги за абонплату - 7 млн.
Щомісяця водоканал подає до суду близько 200 звернень щодо погашення заборгованості за надані послуги. Від початку року завдяки ухваленим рішенням майже 3 млн грн було отримано від боржників.
Треба зазначити, що компанії-надавачі послуг готові йти на зустріч споживачам, які прагнуть позбутися заборгованості: треба звернутися до постачальника для реструктуризації боргу. Це убезпечить клієнтів від судової тяганини та відключення послуги, за поновлення якої потім доведеться викласти гроші. І судовий збір, до речі. також лягає на плечі боржника. То як не крути, заплатити за спожиті комунальні послуги краще своєчасно - без додаткових фінансових витрат, втрати комфорту, часу та нервів.
Не забудьте підписатись на наш телеграм-канал. Там ще більше оперативної інформації!