Підозра на інсульт чи інфаркт, важке поранення після обстрілів чи ДТП, ураження струмом, важке харчове отруєння… Ці та інші стани є невідкладними і потребують невідкладних дій, спрямованих на порятунок.
В Україні чітко визначено перелік підстав, за яких бригада екстреної медичної допомоги виїжджає на виклик. Цей перелік затверджено МОЗ №583 від 26.03.2021. Так, до основних підстав виїзду бригади ЕМД належать: раптова втрата свідомості, судоми, раптове порушення дихання, раптовий біль у грудній клітці, гостра кровотеча, травми, інсульт, інфаркт, отруєння, алергічні реакції, підозра на інфекційне захворювання та інші стани, що загрожують життю та здоров'ю людини.
Звичайно, це лише основні підстави, а перелік всіх підстав є значно ширшим.
Прийом повідомлень про невідкладний стан людини в Україні відбувається за єдиним телефонним номером 103.
Якщо під час спілкування диспетчер виявить підстави для виїзду бригади екстреної допомоги, то скерує медиків до пацієнта. Якщо ж таких підстав немає, пацієнт отримає консультацію телефоном.
Також пацієнта можуть скерувати до сімейного лікаря, якщо його стан не є невідкладним, але потребує огляду чи обстеження у лікаря.
Бригади екстреної допомоги не здійснюють огляд пацієнтів, які не перебувають у невідкладному стані, але можуть потребувати консультації та огляду сімейного лікаря.
В межах пакету безоплатним для пацієнта є наступні медичні послуги:
- цілодобовий прийом звернень громадян щодо надання екстреної медичної допомоги за номером 103;
- оцінка стану здоров’я пацієнтів (дорослого або дитини), встановлення попереднього діагнозу, визначення потреби в госпіталізації;
- власне надання екстреної медичної допомоги;
- транспортування та медичний супровід пацієнтів, які потребують госпіталізації з місця події до закладів охорони здоров’я (пацієнт має право на відмову від госпіталізації за умови підписання відповідного документа);
- транспортування пацієнтів, які потребують ургентного стаціонарного лікування та медичного супроводу бригадою екстреної медичної допомоги, між закладами відповідно до затвердженого клінічного маршруту.
Програма медичних гарантій покриває надання екстреної медичної допомоги на місці події — на вулиці, у громадських місцях, на виробництві, в різноманітних установах. А також при особистому зверненні пацієнта, який перебуває у загрозливому для життя стані, безпосередньо до підрозділу ЕМД.
Чи може відмовити диспетчер екстреної медичної допомоги у виклику бригади ЕМД до пацієнта у невідкладному стані без декларації?
Ні. Екстрену медичну допомогу людина отримує незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем. Також для виклику ЕМД не потрібно електронне направлення.
Бригада ЕМД не виїжджає на виклик до пацієнтів, які:
- не перебувають у невідкладному стані або стан яких не вимагає надання екстреної медичної допомоги;
- не надали достовірну інформацію про свій стан або місцезнаходження;
- потребують виконання планових призначень лікаря (напркилад, потребують ін’єкції, перев’язки тощо);
- потребують видачі листків непрацездатності, виписування рецептів і заповнення довідок про стан здоров’я.
Головне правило — надавати достовірну інформацію диспетчеру, який відповість на дзвінок за номером 103. Не можна приховувати ані симптоми, ані іншу важливу інформацію. Щодо алгоритму виклику за номером 103, то він такий.
- Назвіть прізвище, стать, вік людини, яка потребує невідкладної медичної допомоги. Якщо це незнайома людина, необхідно вказати стать і орієнтовний вік. Також повідомте, хто і з якого номера телефону викликає бригаду ЕМД.
- Максимально точно опишіть скарги та стан людини. Якщо знаєте напевне, то вкажіть причину виникнення невідкладного стану.
- Відповідайте на всі уточнюючі питання диспетчера. Усі питання диспетчера є важливими.
- Називайте точну адресу виклику: район, населений пункт, вулицю, номер будинку, квартири, поверх, код домофону і номер під'їзду. Якщо місцезнаходження вулиці або будинку невідомі, необхідно уточнити шляхи під'їзду до адреси або місця випадку та його загальновідомі орієнтири.
- За можливості забезпечте бригаді ЕМД безперешкодний доступ до пацієнта. Якщо є можливість, зустріньте швидку на вулиці, щоб лікарі не витрачали час на пошук квартири.
- Якщо це виклик, де є будь-яких тварини, які можуть ускладнити надання медичної допомоги пацієнту, то їх треба закрити в окремій кімнаті чи вольєрі.
- При можливості треба підготувати документи пацієнта, паспорт та медичну документацію. У разі потреби у госпіталізації це буде необхідно передати медикам лікарні. За умов невідкладного стану значення має кожна хвилина.
Джерело: Національна служба здоров’я України
Не забудьте підписатись на наш телеграм-канал. Там ще більше оперативної інформації!
Національна служба здоров’я проводить моніторинг роботи закладів охорони здоров’я за Програмою медичних гарантій на предмет дотримання надавачами послуг умов договору...
Ведення вагітності в амбулаторних умовах акушером-гінекологом виділене в окремий пакет Програми медичних гарантій....
Національна служба здоров’я України з початку 2024 року отримала 1 080 звернень від пацієнтів щодо надання медичної допомоги, зокрема на...
З початку 2024 року 14 413 пацієнтів безоплатно зробили обстеження з ранньої діагностики новоутворень у лікарнях Сумської області. До переліку...
Ризики розвитку серцево-судинних захворювань в українців від початку повномасштабної війни значно зросли. Хвороби розвиваються непомітно та призводять до інсультів та...