Вона складається з принципів глибокого аналізу проблем та коректного формулювання завдань для їх успішного подолання. Використання цієї методики відкриває простий шлях до успішних продажів, формує позитивну модель життєсприйняття та стимулює появу чітких правил поведінки. Саме тому вона буде корисною як для пересічної людини, так і для комерційних менеджерів або державних управлінців будь-якого рівня.
Автором методики є Петер Друкер, вчений-теоретик та так званий батько сучасного менеджменту, який у 1954 році винайшов цю оригінальну абревіатуру, намагаючись знайти чіткі критерії для складання певних цілей. Усвідомлюючи, що від правильної мотивації залежить і продуктивність, і ефективність роботи, він сформулював п’ять основних пунктів. Саме вони стали своєрідною есенцією вимог для досягнення будь-якої мети. Отже, SMART в перекладі з англійської розшифровується як
• Specific – конкретика;
• Measurable – вимірність;
• Achievable – досяжність;
• Realistic – реалістичність;
• Timed – своєчасність.
Таким чином, кожен з цих пунктів змальовує конкретну вимогу як для складання цілей, так і для їх досягнення. І це не обов’язково робочі цілі, а й розважальні. Методику можна спробувати застосувати на ресурсі, представленому в bizsreda.com.
Незважаючи на простоту і логічність кожного зі складників методики інколи можуть з’явитися певні труднощі за їх використання на практиці. Тож давайте поглянемо, як їх демонструють приклади.
Має чи не найголовніше значення при складанні цілей. Щоб гарантовано досягти їх, необхідно користуватися виключно конкретними ідеями та міркуваннями. Наприклад, для збільшення рентабельності підприємства одного бажання буде замало, воно має бути конкретизованим, тобто показники діяльності повинні зрости за певний час або на певний відсоток.
Іншими словами, результат має вимірюватись будь-якими одиницями. Наприклад, для того ж прибутку це повинні бути цифри. В тому випадку, коли неможливо використати якісь одиниці виміру, потрібно створити власну шкалу для характеризування досягнення мети.
Вона ефективна під час складання задач та передбачає реальний результат. Для цього потрібно тверезо оцінити свої можливості і на їх підставі сформулювати завдання. Якщо є тверда впевненість в досяжності мети, слід одразу визначитися, за рахунок чого це можна здійснити. Для збільшення прибутку в цьому разі підійде аналіз ринку або пошук нових партнерів.
Цей пункт допомагає зрозуміти, яка з поставлених цілей є на даний момент найактуальнішою. Крім того, завдяки йому можна визначитись, чи можна досягти певної цілі, не завдаючи шкоди іншим планам. Наприклад, не вдасться піти у відпустку і водночас досягти успіху в бізнесі. В цьому випадку потрібно обирати щось одне.
Вона проявляється в визначенні конкретних обмежень у часі. При цьому вони не повинні бути абстрактними чи постійно переноситись на більш пізній термін. Як і в випадку з конкретикою, своєчасність вимагає визначення конкретної дати для досягання результату: ви не зможете певною мірою опанувати англійську мову десь за рік, має бути конкретна дата.
Отже, практичне використання методики SMART у власному житті надасть шанс змінити його на краще, допоможе складати реальні плани на майбутнє та досягати, здавалося б, нездійснених цілей. Головне для цього – мати чітко визначені інструменти, велике терпіння та активну життєву позицію.
®