Блоги

"...А як доб'єтеся до своєї правди, повезіть оцей прапор у Київ і поставте на найвищому місці"

Подібний переказ про захований прапор УНР я чув у нашому Лебедині. Там, на горищі однієї жінки зберігалася безцінна реліквія протягом 73 років. Заховані прапори... Це як закопані скарби Полуботка. Є вони насправді чи ні, але поки живе легенда – живе і віра в досягнення мети. Ці два прапори існували реально. І реальні люди переховували їх та про це писали. Автор цього спогаду – Леонід Полтава, був учасником підпілля ОУН(р) в часи німецької окупації на Роменщині Сумської області. Можливо і згаданий тут дід Сквир похований у його рідних Вовківцях? Хто знає, скільки ще таємниць ховає рідна українська земля... Одну з них, завдяки архіву Української інформаційної Служби в Лондоні ми щойно дізналися. Як бачимо, і в гірші часи люди не втрачали віри у перемогу своєї правди. Тому готуймося... З Днем Державного Прапора!

Леонід Полтава

Командир невідомого полку

- От ти молодий, а вже учиш наших дітей і щось у тетрадь записуєш, може буде з тебе писатель, бо часто ти ночами не спиш, не досипаєш ти. А от може ти й не знаєш, яка красота наші річки, чи, к'приміру, ліси? Що от вони тобі пояснюють?
Я міг би відповісти, що Україна має десь біля 13% лісу з загальної площі, що треба б 25%, тоді б не було потреби ввозити дерево, що Англія має лише 4% лісу, а Франція 16 %, що лише за дев'ятнадцяте століття наш край — Полтавщина — втратив яких 400 гектарів лісу, вирубали його по-дурному, бо рубали не господарі, хоч господарськими руками, а ось тепер в нас і посуха...
Але дідові не цього було треба.
— В наших лісах, синку, чуда, чудеса є, про одно з тих чудес я тобі розкажу, як постарію... — Дід весело мружив дитячо-блакитні очі, набивав люльку і, залишаючи при мені запашну тютюнову хмаринку, йшов собі — дуже міцний, з доброго дерева тесаний дід Сквир.
Я вчителював і мешкав таки в шкільному будинкові. Дід Сквир сторожував у колгоспі навпроти. Вечорами він підходив до мого вікна, ми закурювали й говорили, понад півстоліття лежало між нами, але дружба мостом над проваллям років лягла.
— От що я признаю в колгоспі це трактори і вообще машини. А все остальне — ну, я б сам розкрав і розкидав, дарма, що оце я стережу...
Інколи дід приносив кріпкого меду в стільниках і казав:
Їж, бо це тобі в пользу. Хто думає — треба мед і рибу їсти, я ось тобі наловлю. Риби в нас, слава Богу, доста, права я не питатиму, бо рибу не совєтська власть на ріку пустила, а Бог. А от як я хочу в Ніжин під'їхати — тоді я питаю в совєтської власти: чи можна на автомобіль підсісти, я заплатю. Бо це вона машину зробила... нашими руками, не забувай! — і дід сумовито всміхався, потім поважнів, потирав дебелою долонею височенне чоло і йшов до комор.
Дійсно, я тоді багато читав і писав, і часто дід Сквир будив мене вранці, стукаючи в шибу і примовляючи: „Бачив, що ти цілу ніч не спав, того й будю, а то б і не подумав. Уставай, синку, вже діти йдуть у школу, а їх треба гарно вчити, щоб росли мудріші за нас..."
Одного разу я приїхав з Києва, бадьорий і свіжий, окрилений надіями, повен творчих плянів, які були мені тоді явно не під силу, словом, я бачився з нашими видатними письменниками. Тієї ж ночі я сів за переклад „Думи про Опанаса" Багрицького. Скільки романтичного в цій поемі!...
З тією романтикою прийшла й інша, рештки романтики, що ще трималася в селах: запугав пугач. І так щоночі: раз над школою, другий — над колгоспними коморами. Я грав на роялі, як умів, відганяючи літаюче нещастя, дід бив у калатало. Обоє ми були забобонними на пугача, мене дід цього навчив.
Пугач — птиця настирлива і мудра, хоч і непоказна з вигляду. Коли щось вона віщує — жени не жени — скаже. Дід Сквир не вірив ні в чортів, ні у відьом, а в пугача вірив і навіть любив його, адже запорожці в тієї птиці навчилися голос подавати. Любив і знав, що віщує смерть. Так він і сказав:
— Знай, що один із нас скоро пропаде. Тебе жаль. А мені... Хоч і я ще хотів би трохи землі придержатися, бо у мене є тайна велика, на всю, може, нашу землю. Вір-не-вір: я ще не маю права вмирати, я — був вояком і ним у душі є, а не виконав одного наказу. От як. Інакше мені й життя не миле було б, подивись но, що вони з народом виробляють, і пали-не-пали, те саме робитимуть, бо така їх природа, а наш народ довго надумується. Ти казав — революція?! Ну, яка ж це революція? При царі Бог був у душі, а казьонний — у церкві, а тепер і з душі виганяють. При царі Петро Петрович Петров правив отією цукроварнею, і тепер — як на зло — Петро Петрович править, він навіть з лиця на попереднього похожий, тільки той біліший був, а цей червоніший (дід Сквир при цих словах лукаво посміхнувся). Колись машин не було — от що ми собі оставимо, — і дивився на мене пильно, чи все розумію, — оставимо машини і додамо Бога, отоді й буде настояща Україна, глянути буде любо. А як буде Бог — тоді все по-Божому: їдь, втікай, товариш Петров, у Москву, доки ніг не перебили! Ти знаєш, шо таке душа народу? (Дід начитаний, ще й тепер читає). Її пробували гнути і варяги, і половці, і монголи, і тевтонці, і поляки, ось і Росія гне, а душа народу — це не бляшаний лист! Її в руки не вхопиш! — Він радив мені читати Шевченка, ще й святе Євангеліє, та ніде його дістати. Тому дід говорив: «Хай тобі „Кобзар" покищо святим Євангелієм буде. Там є про душу, про народ, і як тільки большевики це печатають! А якби не печатали, то з-за границі прийшло б, бо і там є наші люди, є аж в Америці». Часом дід говорив, як пророк, забуваючись і забуваючи, що не все можна говорити в «країні найбільшої свободи». — «Душа народу мудра, вона бореться, то одступає, то наступає, було так, що і в лісах крилася. Візьми, к'приміру жидів: живе народна душа — яка вже не є — а народу наче й немає. Ще будуть у нас завірюхи воєнні, і чужі народи прийдуть — та й підуть, бо нас нікому покорити; ми наче покірні — бо так збоку може й треба — а кожен з нас як граната, і ти побачиш, що ще буде!»
Сич пугукнув, там, над коморами. Дід Сквир сплюнув і пожартував:
— Це він нам на добраніч каже. Будеш писати? Ну, пиши, я розбуджу. Але якби в твоїй книзі була правда про наше життя, щоб було трошки ліс описано, і щоб було про тайну, про наказ, який дається на все життя, такий, що через нього і вмерти не можна...
***
Був вітер і присмерками мело, як темним снігом. Та це вже був і справді сніг, морози наступали, дід Сквир взув високі гумові чоботи („одеських рибалок подарок") і частіше, ніж завжди, брав у мене „Комуніста" — у ноги від паперу, як обмотати, тепліше. Від часу до часу я помічав, як в отакі пороші розтавала дідова постать, у полі, в напрямку до лісу. Я догадувавсь щось мав у лісі мій дід.
Сич пугукав.
Прийшли німці.
Важкі танки викочувалися з літньої спеки, як із заводу, ще розпечені, ще свіже залізо. «Красна армія не відступає —поправляв дід Сквир нарочито спокійний голос московського диктора (ми уважно слухали радіо), а втікає по домах. Підійшов додому — і будь здоров, товаришу Сталіне! Бач, от тобі вже й озвалася душа народу!»
Німці були людьми чужими, другої мови і віри. Бога носили фашисти на пряжках військових ременів, віра їх була в Берліні, серця може вдома полишали, а голови — «їх ніколи не мають німці, як наступають, завжди вдома залишають голови, тільки руки беруть, щоб грабувати, та ноги — щоб втікати, як припече», — це також слова діда Сквира.
Доки одні до одних придивлялися, дід відчинив колгоспні комори для людей: «Беріть, це ваше добро, бо ті заберуть». За ніч спорожніли комори, небагато добра, але своє. «От і виходить, що я не даром стеріг, синку...» По селах дівчата вишиті сорочки повдягали, котра не мала собі к'стиду, ночі не спала, вишивала, корсетки в бабів позичали старовинні, молодь навчилася нових пісень і часто в імлі широченної ночі лунало «Ой радуйся, земле, Син Божий народився»,—не знали, що такого на колодках не співають, але Бог їм пробачав; хлопці щиро любили, Фріців-зальотників гнали в три шиї, бійки зводили. З Ніжина, замість потягів і товарів, ішли чутки: нова влада, німці тільки поб'ють комуністів та й підуть — хлібом заплатимо за їх кров, солоним потом нашим за їх солону кров; інші казали, що буде українська держава, тільки треба українцями бути, і на чужих не надіятися, а що робити й самі не знали ще, вичікували, аж ось уже й очевидці з'явилися, і вони свідчили: «Буде українське государство, у Білій Церкві прапори вивішено, я бачив оцими очима — такі гарні прапори, блакитножовті, аж серце радується».
А сич пугукав над зачиненою школою, над спорожнілими коморами, над повішеними при шляхах, над палаючими оселями, над голодними валками полонених, над простягнутим — останнім, що мали — шматочком хліба для нещасних, та й те германець вибив з руки старенької. «Анцихрист прийшов», — шепотіла вона, і сич пугукав, як і при тім, червонім анцихристі. Мудрий птах, часом мудріший від людейі
Дід Сквир трохи приодягся: перешила йому сусідка стару шинелину, ще й шапка вийшла, а жартував він мало, мовчки дивився на зміїні валки німецьких авт, мотоциклів, танків, танкеток, що божевільно перли на схід. «Всіх тягне туди, де сонце сходить, от дивись: страшна машина без Бога», — казав дід і туманіли його дитячо-блакитні очі.
— Кінець підходить. Жаль. А й нічого, бо кінець мого життя — це тільки твого початок і так воно йде та й ітиме. Дурні накази герман вивішує та ще й по-московськи! І хіба він думає, що нам шкіл не треба? І всього для життя? Б'ють большевиків — добре діло, але дурний за нього взявся; таки самим про себе треба думати, синку. А германа пісня одспівана, от тільки біда, що й моя кінчається, і діло може початись. Ну, нічого, не журися, і Наполеон умер, не то дід Сквир! — Це був останній жарт мого діда. Прощаючись, він сказав і голос його був урочистий, як говорять на святах:
— Я маю одно письмо. Якби зі мною що случилося — візьмеш його в моїй хаті на сволоці там, де хрести випалено, і почитаєш. Тоді ти всю мою тайну знатимеш, і я свій наказ виконаю. Ти скоро будеш писателем, тоді й перекажи про все людям, багато таких, як я, та всіх не пізнаєш. Жди мене, синку, два дні. Ось тобі ключ. — І подивився дід Сквир так гарно мені в очі, неначе сама його прекрасна добра душа подивилась на мене.
***
Італійці й мадяри переходили шляхом — наймити нещасливі. «Цигани ж ви, цигани»,— говорили села, давали картоплю, брали патрони. «Про всякий случай, про всякий случай, — ішло містами й селами, — бо прапори то наші висять, а діло наше— в повітрі...» Літаки здіймали куряву в небі.
Німці ловили гусей і геготали, як гуси. І тільки один на добру сотню говорив те, що всі знали, що всім було зрозумілим: «О, нікс ґут, нікс гут..»
***
Привезли мого діда через два дні — як ждати казав. Був він у тім пальті з шинелі і гумових чоботях — подарунку йому, споконвічному хліборобу від споконвічних одеських рибалок — тільки на сивій голові не шапка, а прегарно пошита папаха з чорним шликом, і здавалася кров на чорному тлі вишивкою смерти. На грудях у діда Сквира, як він ще вулицями міста ішов — так розповідали — сяяв свіжо почищений мідний тризубець, а в кишені той генерал, що діда застрілив, знайшов старого нагана. Німець, як стріляв, того ж нагана в кишені не бачив, то він за тризуб діда застрілив — за українську власть.
Тоді я побіг до дідової хатини, і руками моїми біг електричний струм, і в голові шуміло, як шумлять в бурю ліси, що їх так любив мій дід.
На сволоці я знайшов листа, запечатаного сургучевих хрестом. Ось той лист:
«Я, Сидір Миколаєвич Сквир, роджений на Херсонщині, літ сімдесят, пишу оце при повнім здоров’і і пам’яті. У Н. лісі, між трьома дубовими пеньками, закопав я в 1923 году бойовий прапор українського повстанського полку, підвладного армії Отамана Петлюри. Я тим полком руководив, це була остання наша армія на Україні.
Хто читав, хай йому буде заповітом: берегти той прапор, як себе самого, а як доб'єтеся до своєї правди, повезіть оцей прапор у Київ і поставте на найвищому місці, а держално виріжте в Н. лісі, — бо там під цим прапором пропало за нашу свободу багато людей.
Хай нова Україна і їх згадає.
Сидір Миколаєвич Сквир
А писав дня 18 августа 1942 року»
***
Правду ти казав, дорогий діду Сквире: славні ліси в Україні, багато вони знають про душу народу!

______________________________________________
Архів УІС. Сучасна Україна. – 18 лютого 1952 р. – С. 7-8.

Комментарии

uz

А що х тим прапором далі було? Чи зберігся він?

сумчатый

Голивуд за такой сценарий даст поджопника и на порог больше не пустит. Cool

Нэма драйву, бюджет замалый - вчысь дядьку пэйсать хисторию у пацана шо напейсав Властелин Колец   Party

view counter
view counter
view counter
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua
Новорічні ДивоПеревтілення
Новорічні ДивоПеревтілення
Концерты Сумська обласна філармонія
11.00
Виставка, присвячена 25-річчю студії "ART’elь moda"
Виставка, присвячена 25-річчю студії "ART’elь moda"
Выставки Сумська міська галерея
Художня виставка Анни Черненко "Світло серед зими"
Художня виставка Анни Черненко "Світло серед зими"
Выставки Сумська міська галерея
Художня виставка "Гарний настрій"
Художня виставка "Гарний настрій"
Выставки Конгрес-центр СумДУ

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.