Блоги

Фемінітиви є, імен - немає: що показав гендерний моніторинг новин сумських медіа

У новинах сумських онлайн-медіа кількість героїв-чоловіків більше ніж втричі перевищує кількість героїв-жінок. Бойові дії, трагічні наслідки війни – загибель і поховання бійців – жителів Сумської області зумовлюють переважну більшість герої-чоловіків у новинах онлайн-медіа Сумщини. Разом з цим медіа залучають в новини майже однакову кількість експертів та експерток.

Такі результати гендерного моніторингу п’яти популярних сайтів Сумщини (Шостка.INFO, Данкор онлайн, Сумські дебати, The Sumy Post, Панорама) який провів Інститут масової інформації  з 5 по 11 лютого 2024 року. Протягом вказаного періоду Шостка.INFO опублікувала 112 новин, Данкор онлайн – 211 новин, Сумські дебати– 274, The Sumy Post – 170. Випадковим чином для моніторингу були обранв по 50 новин цих медіа, а також усі 46 новин, які у цей період були опубліковані Панорамою. Всього було проаналізовано 250 новин. Під час моніторингу вираховували  кількість експерток та експертів, а також героїв та героїнь у новинах онлайн-медіа. Присутність жінок та чоловіків аналізували у таких темах: війна, політика, кримінал, медицина, економіка, соціальна сфера, культура, спорт, суспільство, шоубізнес та інше. 

Героями новин у сумських медіа частіше виступають чоловіки – 77% проти 23%. Чоловіки як герої новин найчастіше згадувалися у матеріалах про війну (94% порівняно з жінками) та криміналі (80%). За період моніторингу в досліджуваних матеріалах опубліковано лише 3 новини про війну, де героями були жінки – це новини про загибель та поранення жінок внаслідок обстрілів прикордонних громад та евакуації. Кількість героїв-чоловіків також більша за героїнь у новинах про спорт та культуру. Однак тут різниця не така велика, як в новинах на воєнну чи кримінальну тематику – 58% та 57%  відповідно.

Кількість героїнь переважає кількість героїв у новинах про медицину і здоров‘я – 60% проти 40%.

У досліджуваний період також спостерігалось більша кількість героїнь у новинах на політичну тематику (з 3-х згадок, 2 – про жінок). Саме на цьому тижні відбулось відсторонення від виконання своїх обов’язків двох заступниць мера міста Суми.

Однакова кількість героїв і героїнь була в соціальній тематиці (ВПО, інваліди, багатодітні сім’ї тощо). Слід зауважити, що, наприклад, у матеріалі про багатодітну сім’ю – переселенців, які переїхали з Есмані (знаходиться під постійними обстрілами) до Шостки жодного згадування про чоловіка (батька) немає. Проблеми з облаштування побуту, догляд  за дітьми подаються виключно через коментарі матері.

Різниця в кількості експертів і експерток не така велика, як між героями і героїнями, але вона також на користь чоловіків – 53% проти 47%.

Найчастіше жінки коментували кримінальну тематику (100% від загальної кількості експертів та експерток у цій категорії), суспільні теми (75%) і спорт (67%). Перевага експерток у новинах на кримінальну тематику пов’язано з коментарями адвокатки відомого сумського активіста, засідання суду у кримінальній справі якого відбулось на цьому тижні, а також коментарями громадських активісток та волонтерок у резонансних справах. 

У новинах у рубриці «суспільство» опубліковані новини про ситуацію в інформаційному просторі прикордонних громад, де експерткою виступила представниця Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення в Сумській області.

Під час дослідження у сумських медіа не зафіксовані прояви сексизму та дискримінації. Також усі медіа, новини яких були промоніторені активно використовують фемінітиви (захисниця, волонтерка, представниця тощо).

Слід також зауважити, що сумські онлайн-медіа активно використовують пресрелізи при підготовці новин. При цьому, навіть якщо у пресрелізах або новинах з офіційних ресурсів органів влади, поліції тощо є коментарі посадових осіб, медіа уникають прізвищ, а використовують формули на кшталт «повідомили у Сумській мерії», «повідомляє ОВА», «йдеться у повідомленні прес-служби» тощо і це теж може впливати на гендерний дисбаланс у медіа.

Альона Яцина, регіональна представниця Інституту масової інформації в Сумській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

По тематике

Alona Yatsyna
Більше комерційної джинси, менше політичної - сумські медіа продовжують публікувати замовні матеріали

Нардепи, місцева депутатка від “Слуги народу”, новопризначений ректор сумського нацуніверситету, “Сумитеплоенерго” і його бульдозери - всі ці люди і...

Alona Yatsyna 25.09.2024 13:19
Alona Yatsyna
Регіональне телебачення на Сумщині вмирає? Як змінився телеринок за час повномасштабного вторгнення

Закриття телекомпанії, брак кваліфікованих кадрів, зменшення або ж і зникнення зовсім власного контенту з ефіру, брак фінансування та ще ряд...

Alona Yatsyna 25.09.2024 13:14
Alona Yatsyna
“Журналістика війни” на прикордонні Сумщини: як працюють редакції на третій рік повномасштабного вторгнення

У липні 2024 журналісти продовжують стикатися із різними викликами у своїй роботі. Окрім внутрішніх, редакційних і професійних, як то: нестача...

Alona Yatsyna 31.07.2024 22:04
Alona Yatsyna
Закритий телеканал і нові проєкти, бронювання та служба в Силах оборони, релоковані і зруйновані редакції: як медійники Сумщини

Життя на прикордонній Сумщині наприкінці червня вперше стало тихішим після жахливих обстрілів навесні і панічних настроїв травня-початку червня щодо можливого...

Alona Yatsyna 29.06.2024 00:19
Alona Yatsyna
Ворожі обстріли прикордоння, руйнування цивільної інфраструктури, хід і наслідки бойових дій у фокусі сумських медіа

Кількість новинних повідомлень сумських медіа воєнної тематики суттєво переважають кількість публікацій на будь-яку іншу тему - більше 40%...

Alona Yatsyna 12.06.2024 13:57
view counter
view counter
view counter
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.