Чотири американські стратегічні бомбардувальники-52G 11 лютого 2022 року перекинуті на авіабазу Ферфорд в англійському графстві Глостершир, яка тепер стала передовою базою для розміщення американських «стратегів» в Європі.
Разом з літаками до Європи перекинуто допоміжне обладнання та особовий склад 5-го бомбардувального крила ВПС США.
Завданням В-52G з Ферфорда стане патрулювання по двох маршрутах. Перший-над Балтикою з подальшою посадкою в Естонії. Другий-переліт через всю Європу в зону Чорного моря, слідуючи при цьому через повітряний простір України.
Як заявило Європейське командування Сполучених Штатів, основне завдання перекидання B-52G, що відносяться до стратегічних наступальних ядерних озброєнь, полягає «в координації нанесення авіаударів з метою підтримки сухопутних сил». Але ось чиїх? Українських? А для нанесення ударів по якій державі? Україну вже призначили ймовірною метою для застосування по ній і поруч з нею ядерної зброї?
Це угруповання B-52G посилює операції ВПС країн-членів НАТО «Балтійське повітряне патрулювання» в небі Литви, Латвії, Польщі та Естонії, в якій задіяні літаки «подвійного призначення», здатні нести як звичайні, так і ядерні авіабомби.
Навряд чи стала випадковою та обставина, що саме в цей час стався інцидент з багатоцільовим атомним підводним човном «Віржинія», що проникла в територіальні води Росії на 4 кілометри. У наявності добре продуманий у Вашингтоні акт посилення політики щодо Росії і Європи в цілому.
Але Україні від цього не легше, а тільки гірше.
Адже безпека польотів В - 52 завжди викликала багато питань через численні катастроф цього типу літаків, в тому числі при знаходженні на їх борту ядерних бомб.
13 січня 1964 року бомбардувальник B - 52D розбився неподалік від міста Бартона в штаті Меріленд. Літак втратив вертикальний стабілізатор в результаті руйнування конструкції. Бомбардувальник виявився некерованим, екіпаж катапультувався.
17 січня 1966 року над Паломаресом в іспанській Андалусії стратегічний бомбардувальник B-52 з термоядерною зброєю на борту зіткнувся з літаком-паливозаправником KC-135 під час дозаправки в повітрі. Загинули 7 людей і були втрачені чотири термоядерні бомби.
21 січня 1968 року на лід затоки Північної Зірки поруч з Гренландією впав черговий бомбардувальник B-52G з чотирма ядерними бомбами на борту. Уламки виявилися розкиданими на 5 кілометрів. Причина інциденту-загоряння поролонових подушок в кабіні екіпажу, що виникло через порушення вимог пожежної безпеки, можливо, це було необережне куріння. Загинув один член екіпажу.
24 червня 1994 року на злітно-посадкову смугу авіабази Фейрчайлд, штат Вашингтон, впав бомбардувальник B-52H з серійним номером «61-0026». Пілоти заклали занадто глибокий крен. Весь екіпаж загинув.
Низка смертельних авіакатастроф з B-52 тривала.
У 2008 році поруч з островом Гуам звалився e хвилі Тихого океану бомбардувальник B-52. Загинули шість членів екіпажу.
У 2016 році стратегічний бомбардувальник B-52 зазнав аварії при зльоті на американській базі на острові Гуам в Тихому океані. Під час розбігу літак загорівся, викотився за межі смуги і зруйнувався.
І це далеко не повний перелік авіаційних пригод з цим типом літаків.
З моменту останньої катастрофи B - 52 пройшло вже 6 років, і технічний стан цих бомбардувальників не покращився. Вони тільки стали старішими, наймолодший з них випущений в жовтні 1962 року.
На території України знаходиться багато небезпечних виробництв, в тому числі 15 ядерних реакторів АЕС, хімічні підприємства, численні греблі, водойми, мости і т.д. територія країни густо заселена, у нас багато міст і сіл.
Те, члени екіпажів B-52G будуть думати, в першу чергу, про порятунок своїх життів і катапультуються в разі явної небезпеки, сумнівів не викликає. Навряд чи вони стануть ризикувати собою, щоб відвести літак з ядерними бомбами від українських міст.
Україна - це не пустельна Гренландія або Тихий океан.
Важко собі уявити, що станеться, якщо під час бойового патрулювання над територією України щось станеться з одним з таких B-52G. і він разом зі своїм страшним вантажем впаде на Запоріжжя, Мелітополь, Дніпро, Каховку або ще кудись.
Падіння величезного B-52G польотною вагою в 229 тонн, з яких 190 тонн-авіаційний гас, навіть якщо в літаку не буде ядерних бомб, саме по собі спричинить наслідки, подібні за своїми масштабами з Чорнобилем.
Чим більше буде таких польотів, тим більше буде витрачатися ресурс 60-річних ветеранів B-52G. і буде рости ймовірність їх падіння.
Так що, виходячи на вулицю, дивіться в небо.