
Це пов’язано з тим, що саме у 1970 -1980 роки збільшилась забудова в Україні панельних будинків, які легко та швидко будувалися, однак потребують постійних інвестицій від власників для проведення ремонтних робіт, щоб тільки підтримати їх у належному експлуатаційному стані. Ремонт міжпанельних швів, ремонт вхідних груп, ремонт дахів, заміна системи водопостачання тощо. Однак, на всі перераховані послуги впливає ціна на послугу з управління, яка закладена на підтримку стану будинку доволі давно і не змінюється роками.
Тож, як відновити житловий фонд Сум, коли вартість на послугу з управління нижче ринкової в Україні, а бажання жити у комфортних та сучасних апартаментах величезне?
Про варіанти відновлення будинків в інтерв’ю з директором однієї з управлінських компаній міста Ігорем Майстренко, директором керуючої компанії “ДомКом Суми”.
Пане Ігорю, почнемо з обговорення стану житлового фонду, що в обслуговуванні Вашої компанії
- В управлінні КК “ДомКом Суми” наразі знаходиться 174 будинки, більша частина з них потребує ремонтних робіт. Будинкам необхідні терміновий ремонт покрівель, вхідних груп, інженерних мереж, ремонт ліфтових систем…
Однак компанія не може покращувати житловий фонд, ми раніше ледве через низьку вартість на управління могли підтримувати будинки у тому стані, у якому їх отримали, а наразі зі збільшенням ціни на електроенергію уже і це не маємо змоги зробити.
Це тому, що компанія обслуговує будинки за “Типовим договором”, який має свої обмеження. Він не передбачає ремонтні роботи з реновації будинків, і його стандартний перелік послуг визначено наказом №190 Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України. Окрім того, “Типовий договір став нерентабельний, оскільки ціна на нього закладалась ще в 2016 році, тобто 8 років тому.
Як це впливає на якість обслуговування будинків?
- Суттєво. За ці вісім років вартість матеріалів та праці зросла, тому компанія з тарифом в 4 грн/кв.м не може якісно виконувати обслуговування житлового фонду.
Звісно, що ми робимо все, щоб клієнти не відчували дискомфорту та були задоволені чистотою біля під’їздів, наявністю світла в під’їздах, працюючими каналізаціями та інше. Однак постійний дефіцит дозволяє оплатити тільки поточні витрати мешканцями у вигляді електроенергії, закупити найнеобхідніший інвентар для виконання поточних заявок за напрямками прибирання, аварійна служба, слюсарні роботи.
На жаль, брак коштів і заборгованості за деякими адресами провокує деградацію статті “Поточний ремонт”, бо у фонді дому мінусовий баланс, що означає значний борг.
Вимоги мешканців та їх очікування у результаті не збігаються з реальними роботами, які може виконати компанія. Єдиний шлях – це підвищення вартості на послугу управління до ринкової по Україні. Ці кошти дозволять покрити місячні витрати будинку та акумулювати кошти на необхідні роботи, щоб знизити рівень аварійності та підвищити рівень комфорту.
Також варто розуміти, що окрім стандартних послуг з обслуговування ми ще виконуємо додаткові, які не закладені до тарифу. Але оскільки ми турбуємось про безпеку наших мешканців, ми їх виконуємо. Для прикладу, взимку ми збиваємо бурульки. І хоч така послуга як збивання бурульок не закладена у вартість обслуговування багатоквартирних будинків, компанія розуміє, яку небезпеку можуть нести бурульки для перехожих, то ми за проханнями мешканців обгороджуємо територію червоною стрічкою, вішаємо оголошення «Обережно – бурулька» та надалі за можливості збиваємо їх. Компанія орендує для цього автовишку, її ціна за годину 800-1000 грн. Це дуже велика сума при ціні за управління в 4 грн/кв.м. Те ж саме стосується кронування дерев - ця послуга не входить до тарифу, однак якщо надходить заявка, ми намагаємось за можливості виконати ці роботи та закривати потреби мешканців.
Як розподіляється ціна за управління та що туди входить?
- Ціна на послугу управління формується з урахуванням кількох факторів, включаючи сплату податків до міського бюджету, заробітну плату працівникам компанії, закупку матеріалів та інвентарю, оплату електропостачання для місць загального користування та накопичення на поточний ремонт.
Кожен сумчанин має розуміти, що його власність починається з прибудинкової території, а тому кожен мешканець у своїх рахунках покриває не тільки суму затрат на квартиру у якій мешкає, але і оплачує ремонт та прибирання місць загального користування, опалення, електроенергію: освітлення та роботу ліфтів (у разі, якщо він є у будинку).
Кожна наша надана послуга власникам надається у борг, а кошти, які мешканець сплачує – це фактичний розрахунок за технічне обстеження мереж на упередження, використану електроенергію, прибирання прибудинкової території, ремонт мережі, виклик аварійної служби, ремонт конструктиву будинку тощо…
А тепер уявімо, що ми мешканці середньостатистичної квартири у Сумах. Наша квартира має 70 м2. Подивімось, яка вартість послуги виходить для кожної статті і порахуємо скільки коштів щомісяця йде на її обслуговування. Для прикладу, на прибирання прибудинкової території з квартири в місяць йде 20 грн, а на технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем 70 грн.
Як сумчани можуть покращити свої будинки? Що може їм запропонувати управитель?
- Ми пропонуємо перехід на "Індивідуальний договір", який дозволяє враховувати побажання мешканців та потреби будинку. Це надає нам гнучкість в управлінні коштами та дозволяє виконувати необхідні ремонтні роботи. З 174 будинків, які обслуговує керуюча компанія “ДомКом Суми”, 29 вже обрали свій індивідуальний план робіт та уклали “Індивідуальні договори”, 7 – у процесі переходу.
Розкажіть детальніше, що це за договір та які переваги він надає?
"Індивідуальний договір" дозволяє враховувати побажання мешканців і виконувати необхідні ремонтні роботи. Ми можемо зменшувати або збільшувати перелік послуг відповідно до потреб будинку. Наприклад, один із будинків вже перейшов на індивідуальний договір, встановивши тарифи на рівні 6 грн/м2, що дозволило виконати ремонт покрівлі, під’їзду, та інші роботи.
Також, для усіх мешканців, які обирають “Індивідуальний договір” ми пропонуємо скористатися інвестиційними коштами і виконати роботи швидше, без додаткових оплат. Інвестиції надаються на заміну зношених мереж, ремонт даху, ліфту, під’їзду тощо.
Як сумчанам перейти з “Типового договору” на "Індивідуальний договір"? Який алгоритм дій?
Процес укладення “Індивідуального договору” включає кілька етапів. Співвласники мають прийняти відповідне рішення на загальних зборах, після чого оформляється протокол. Цей крок важливий для того, щоб кожен мешканець міг брати участь у прийнятті рішення та визначити власні потреби. Після прийняття рішення обирається уповноважена особа, з якою управитель укладає договір на управління будинком з індивідуальним тарифом. Цей договір має враховувати всі побажання мешканців та потреби.
Більш детальну консультацію можна отримати у офісі, або за телефоном цілодобової гарячої лінії 066 823 83 02.
®