Центр керування рухом: на цих моніторах оператори бачать усю ситуацію з рухом громадського транспорту в місті
У четвертій часині нотаток (перша – про Львів як фестивальне місто, друга – про промоцію та розвиток західної столиці України, третя – про комунальне підприємство, яке доглядає за безпритульними тваринами) піде мова про львівське комунальне підприємство «Львівавтодор», яке займається облаштуванням доріг у місті.
Сумських журналістів повели в таке місце, де буває не так багато львів’ян – Центр керування рухом ЛКП «Львівавтодор».
Тут перед великим екраном сидять всього двоє працівників плюс їхній начальник, які в цілодобовому режимі керують рухом поки що двох трамвайних маршрутів у місті.
Як розповів керівник підприємства, Центр управління і контролю за рухом міського громадського транспорту Львова створено 2012 року на базі колишнього диспетчерського пункту «Львівелектротрансу» поблизу кінцевої зупинки трамвайного маршруту №2 на вул. Євгена Коновальця.
Інформаційні табло на зупинках підказують пасажирам, коли чекати наступного трамваю.
Центр керування рухом вартістю 2,6 млн євро створено в рамках кредиту, наданого місту Європейським банком реконструкції і розвитку на модернізацію трамвайних маршрутів № 2 та 6 (всього у місті 9 трамвайних маршрутів). Відкриття Центру відбулося наприкінці жовтня 2012 року. Центр здійснює керівництво системою «розумних світлофорів», встановлених компанією Swarco Traffik Systems вздовж трамвайних маршрутів, за допомогою якої трамваям забезпечується «зелена хвиля», що на 20% збільшує швидкість вагонів, які курсують за цими маршрутами.
- 29 нових світлофорів враховують інтенсивність руху транспорту, - розповідає начальник відділу «Інститут стійких транспортних систем» ЛКП «Львівавтодор» Ігор Могила. - Якщо біля стоп-лінії є автомобілі, то детектор може продовжити тривалість зеленого сигналу, якщо немає, то скоротити. За наявності трамваїв світлофор продовжує зелений сигнал, так щоб трамвай безконфліктно проїхав перехрестя. Для машин це незручностей не викликає, час середньої затримки не змінився. А ось для трамваїв час проходження перехресть скоротився на 20%. Це дозволяє зменшити кількість трамваїв на маршруті зі збереженням часу руху. Також перехрестя обладнано 20 камерами, зображення з яких оператори бачать на моніторах. Вони відслідковують утворення заторів, ДТП та інші події й повідомляють про них диспетчерам громадського транспорту. Відео два тижні зберігається на серверах Центру. У разі необхідності його можуть надати поліції, спецслужбам чи страховим компаніям.
У штаті Центру 16 фахівців: диспетчери, які працюють цілодобово (по 12 годин), та інженери.
Також Центр займається диспетчеризацією громадського транспорту. Працівники спостерігають за тим, як їздять маршрутки, трамваї і тролейбуси Львова, обладнані GPS-трекерами. Щодня тут формують звіт про роботу перевізників: кількість машин на маршрутах, дотримання графіку руху тощо.
- Ми не впливаємо на перевізника і на те, як їздять маршрутки. Але наприкінці дня надсилаємо їм звіт, де вказано, який маршрут працював добре, а який погано, – каже Ігор Могила. – У подальшому, коли з’явиться електронний квиток, ми матимемо на перевізників більший вплив.
Планується, що пасажири будуть сплачувати за проїзд не напряму перевізникам, а місту, яке на основі щоденних звітів перераховуватиме визначену суму в залежності від якості надання послуг (наприклад, процент виходу автобусів на маршрути, на що часто жаліються сумчани, а міська влада практично не може вплинути на перевізників).
Несумлінним перевізникам не тільки не будуть доплачувати, їм загрожуватимуть штрафні санкції.
У Львові трамваї їздять по хвилинах
Фахівці Центру слідкують за роботою електронних табло, які розташовані на зупинках. На цих дисплеях львів’яни можуть бачити прогнозований час прибуття трамвая на конкретну зупинку.
Табло встановили у 2014 році також у рамках співпраці з ЄБРР. Уздовж трамвайних маршрутів №2 та №6 їх встановлено 24. У майбутньому мережу планують розширювати, попередньо вирішивши низку проблем передачі даних з трамваїв інших маршрутів.
Працює програма для налаштування роботи світлофорів. Фахівці Центру отримують оперативну інформацію про несправні світлофори - такі об’єкти мають на мапі червоний колір. Справні світлофори позначені зеленим, а ті, які дистанційно регулюються диспетчерами «вручну», – жовтим кольором.
Є програма для збору статистичних даних про інтенсивність руху. Для кожного перехрестя передбачено кілька базових сценаріїв: під малу інтенсивність, середню і велику. Інша програма в автоматичному режимі на основі підрахунку інтенсивності обирає, за яким сценарієм працювати світлофору на конкретному перехресті: у короткому циклі, в середньому чи довгому. Працівники Центру не втручаються у цей процес. Вони лише попередньо програмують, а потім відслідковують, чи все функціонує коректно.
Камери відеоспостереження
Центр обслуговує 20 камер на перехрестях.
- Вони здатні обертатися на 360 градусів, а також збільшувати зображення так, щоб можна було розгледіти риси людини, яка потрапила в кадр, – пояснює Ігор Могила.
Якщо на одному з контрольованих перехресть стається ДТП, яка значно ускладнює рух, то диспетчер Центру зв’язується з диспетчером перевізника (чиї маршрути там проходять) і повідомляє про аварію. Тоді в компанії перевізника самостійно вирішують, коригувати рух маршрутів чи ні.
За словами Ігоря Могили, наявні камери здатні реагувати навіть у випадках, коли хтось, наприклад, залишає сумку, в якій може бути вибухівка.
- Вони вміють аналізувати такі конфліктні ситуації й одразу ж автоматично надавати тривожний сигнал диспетчеру, – каже він.
У «поле зору» відеокамер потрапляють також і різні інциденти: аварії, сутички, крадіжки тощо. Часто звертаються представники поліції та страхових компаній: пишуть запити із проханням надати відео. Таких запитів може бути і до 5 на день.
- Наші апаратні потужності – сервери, пропускна здатність каналів – використовуються не на повну потужність. Приблизно на 30%, – зазначає пан Іван. – Ми можемо облаштувати ще чимало перехресть «розумними» світлофорами без додаткового оснащення Центру. Нехай не увесь Львів, але його половину ми могли би покрити «розумними» світлофорами».
Оператори працюють і вночі, бо Львовом їздять нічні тролейбуси – по одному на маршруті. Проте ціна їхня у два рази вища за денну – 4 грн проти 2. Проте це набагато вигідніше, ніж наймати таксі, якщо знаєш, що в конкретний час тролейбус буде йти через твою зупинку. Саме за цим і слідкують оператори, щоб витримувалися графіки руху.
- Вдень це не так критично, адже за 5 хвилин прийде інший, а вночі можуть бути нарікання, - пояснює керівник Центру.
Нагадаємо, наразі у Сумах діє рішення виконкому від вересня 2015 року, згідно з яким у місті впроваджено так званий нічний тариф. Ним можуть скористатися перевізники після 22.00. Проте ніхто з них не захотів. То ж насправді то було просто чергове рішення про підвищення вартості проїзду.
Киевский дизайнер Константин Череповский решил сделать схему общественного транспорта Сум так, чтобы другим завидно было....
Сумчане приобщаются к разработке стратегии развития областного центра до 2027-го года, участвуя в секторальных сессиях и предлагая для реализации собственные...
Автобусы средней вместимости марки «Атаман», приобретаемые КП «Электроавтотранс» за бюджетные деньги производятся на ПАО «Черкасский автобус», которым управляет белизский оффшор...
Городские власти обещают в этом году провести исследование мобильности и пассажиропотока, обещанное сумчанам еще в ушедшем 2017-ом... 1
Размер штрафа 60 грн, но, как уверяет Валентина Мощенко, это дело принципа: «Если бы каждый отстаивал свои права, они бы... 1