Це особлива форма співпраці в бізнесі, коли підприємець веде бізнес від імені якогось бренду. Іншими словами франчайзі орендує відому торгову марку. Звичайно, що він сплачує за це певний відсоток. Але зазвичай входити в бізнес по франшизі набагато легше, ніж починати його самостійно.
Перше, що потрібно буде зробити, щоб розраховувати на співпрацю з будь-яким франчайзингом — зареєструватись, як підприємець, фізична або юридична особа. Не важливо, ви збираєтесь торгувати пивом, відкривати салон краси або ігрові автомати ВІП — діяльність потрібно вести законно. Реєструватись можна вже після того, як обрали бажаний бізнес, тим більше, що у кожного франчайзера свої вимоги до орендаря торгової марки.
Коли кажуть, що франшиза — більш вигідна і безпечна за власний бізнес з нуля, це не означає, що вона не потребує вкладень. Навпаки, популярні франшизи коштують чимало, але шляхом вже сформованої довіри цільової аудиторії, вони швидко окупаються. Адже франчайзер надає:
- відоме ім’я;
- бізнес-модель;
- фірмове обладнання;
- технології;
- маркетинг;
- клієнтську базу.
За це, звісно, потрібно заплатити. Франчайзі платить:
- одноразовий вступний платіж, його ще називають паушальний внесок;
- роялті, який може бути визначений як відсоток від продажів або фіксовану суму.
В деяких франшизах передбачені розміри маркетингових відрахувань, які йдуть на рекламу усієї мережі. Також багато франчайзерів прописують в умовах співпраці потрібні інвестиції в магазин, обладнання.
Визначивши, чим хочеться займатись, потрібно провести первинне дослідження ринку: з’ясувати, чи є вже такі послуги/товари у вашому регіоні, місті, районі. Чи є на них попит, можливо він досі перебільшує пропозицію. Після цього необхідно обрати франчайзера. В одній ніші можуть бути кілька франшиз, тож варто обирати ретельно, досліджувати:
- репутацію;
- фінансові показники;
- відгуки покупців (клієнтів) та інших орендарів.
Важливо звернути увагу на досвід на ринку, скільки років працює бренд, скільки він вже видав франшиз, за який термін вони окупились. Спробуйте знайти інших франчайзі та поспілкуйтесь з ними, щоб перейняти досвід.
Оцініть свої можливості та вимоги франчайзерів. Для цього можна скористатися спеціальними каталогами, на яких представлені популярні франшизи. Також можна звернутись в консалтингові агентства, які допомагають знаходити франшизи та відкривати по ним бізнес. Хоча франчайзинг здається досить простим, по багатьох питаннях варто консультуватись з юристами. Це стосується і питань співпраці, договору, документації, термінів. А також ціноутворення, постачальників, співробітників. Це серйозні питання, які потребують зваженого підходу, адже вливання в бізнес вимірюються десятками тисяч доларів.
®