Страшилка чи пам’ять про жах

Екслюзивне інтервью з Олегом Прокопчуком — автором одного з найскандальніших пам’ятників у Сумах – пам’ятника жертвам Голодомору
22 листопада в Сумах відкрили пам’ятник жертвам Голодомору. Своєю нетрадиційною, нереалістичною формою він викликав багато суперечок у митців і пересічних сумчан.

Говорять, нібито президент України відмінив запланований візит у Суми на День пам’яті жертв Голодомору через те, що йому не сподобався цей пам’ятник. Про свою резонансну роботу, життя і творчість читачам „Данкора” розповів автор пам’ятника Олег Прокопчук.

У смерті немає обличчя


- Чому ви вирішили взяти участь у конкурсі на кращий проект пам’ятника жертвам Голодомору і що хотіли сказати своїм твором?

- Над пам’ятником жертвам Голодомору я почав працювати якось спонтанно. Вже давно думав про щось подібне. Бачив різні проекти пам’ятників жертвам Голодомору в різних містах України. Одним із перших на Сумщині був пам’ятник у Лебедині, у Сумах пам’ятник встановили одним з останніх в області. Коли я був на пленері з художниками в Лебединському районі, нас повезли в с.Михайлівка. Голова сільської ради навів такі цифри: за період Вітчизняної війни (чотири роки) загинуло 350-370 жителів цього села, за 1932-1933 рік загинуло понад 650-670 осіб на території сільської ради! На мене це, звичайно, вплинуло — на те, яким я побачив пам’ятник.

У моєму проекті головна ідея, головний образ – розорена українська селянська хата. Фігура жінки доповнює образ хати. Чому хата? Розорення душі, розорення тіла і розорення хати – єдині. Архітектурна рада підтримала цю ідею. Цей пам’ятник, ця постать жінки своєю прорваністю умовно передають трагедію Голодомору. Зверніть увагу: обличчя в жінки також немає, замість нього порожнеча, адже є такий вислів: ”У смерті немає обличчя”.

Нетрадиційна Форма


- Ваш проект пам’ятника жертвам Голодомору став, мабуть, найскандальнішим у нашому місті. Чому Ви вибрали саме таку форму для нього?

- Митець розуміє, що його робота може бути сприйнята і може бути не сприйнята. Ті пам’ятники, які ми робили до цього часу, були в традиційному, реалістичному стилі, можна сказити — натуралістичному. У мене був і такий, реалістичніший ескіз – на фоні розбитої частини хати жінка підняла голову і руки до неба, до Господа, ніби питає: „Що далі і як бути?!” Але я цей проект навіть не показував на архітектурній раді, це я зробив для себе. Всього було шість ескізів. "Я зупинився на абстрагованій жіночій постаті — символі Голодомору. Отаке спонтанне рішення прийшло, мене це захопило.

- Тобто Ви хотіли зробити щось оригінальне, відійти від класики?

- Так, хотілось відійти від реалістичного зображення. Голодомор — це великий жах, велике горе людське, смуток. Художники по-різному підходять до цієї теми. Можливо, цей пам’ятник не такий традиційний, як робили в Сумах раніше, можливо, він єдиний такий в Україні. А взагалі-то, тут нічого особливо нового немає, я велосипеда не винаходив. Така форма виразу — через об’єм і порожнечу — була присутня ще в творчості відомого скульптора Олександра Орхипенко – одного з найвідоміших у світі українців (його роботи знаходяться в найпрестижніших музеях світу) на початку XX століття. Знаменитий скульптор Роден казав: "Скульптура — це впадини і виступи".

Не для Ющенка


- Ходять чутки, що Віктор Ющенко не приїхав на Сумщину через те, що йому не сподобався цей пам’ятник.

- Я не чув, що президент не приїде через те, що йому не до вподоби пам’ятник. Я тільки чув, що його оточення інформували: що пам’ятник у Сумах вже зроблений, можливо, навіть фотографії показували, але я не знаю, сподобалось йому чи не сподобалось. Але ж в решті-решт ми робимо пам’ятник не для президента — це акт увічнення пам’яти жертв Голодомору.

- Але ж не всі зрозуміли Вас. Деякі скульптори і політики засуджують, називають пам’ятник страшилкою...

- Коли був конкурс, там представляли 15 творчих робіт, у тому числі чотири роботи професіоналів. Так, скульптор з Бєлгорода, який зробив скульптуру Щепкіна, що стоїть біля сумського театру, також представляв ескіз, в основі якого був образ Сталіна. Він потім став писати в усї газети, що архітектурна рада неправильно присудила перемогу на конкурсі, що треба було його скульптуру робити. Ми з ним особисто знайомі, і мені його реакція незрозуміла, я б так ніколи не вчинив.

Андронов, колишній мер Сум, як побачив на архітектурній раді ескіз пам’ятника, сказав: "От дивіться, така страшилка. А може, там будуть лавочки стояти, молоді люди будуть цілуватись, обніматись. Але я сказав, що страх і горе — таке, як було на Вкраїні — не можна зображувати таким, що викликає позитивні емоції. Навпаки, треба передати горе, що трапилося з нашим народом. Ми Голодомор не пережили, ми не можемо його відчути до кінця, але те, що люди описують у своїх спогадах, що на вулицях скрізь трупи лежали – хіба це не був жах?

Наскільки пам’ятник вдався-не вдався – це вже, як кажуть, судити людям. Але фахівець завжди, коли виконує творчу роботу, перш за все повинен вести за собою, а не йти в ар’єргарді якоїсь думки чи мистецтва.

Зекономили


- А Ви особисто задоволені тим, що вийшло? Чи все зробили так, як Ви хотіли, як запроектували?

- Ні, я дуже незадоволений. Незадоволений тим, що цей проект виконаний з недовговічних матеріалів. Не вистачило грошей, щоб зробити його з хороших матеріалів, таких, як граніт, мармур, бронза. Виконувався пам’ятник з бетону, чавуну і каменю. Попередньо, було виділено близько 350 тисяч гривен (для порівняння: якщо Ви чули, в Києві на пам’ятник жертвам Голодомору виділили близько сотні мільйонів гривень). А у нас обійшлися мінімальною сумою, хоча би знайшли ще 200-300 тисяч гривень, щоб зробити стелобат з полірованого граніту. Ну хай вже бетонні стели, хоча я проектував одну стелу з чорного мармуру, другу – з білого. Ви уявіть, який би був ефект! Але, як сказав головний архітектор Сум: „Ні один проект не виконується в місті до кінця так, як був запроектований архітектором”.

Прокопчук у Сумах


- Я б ще дуже багато чого хотів зробити для міста, але немає замовлень. За останні 17 років у мене було лише чотири замовлення: логотип банківської академії, пам’ятник Кожедубу, меморіальна дошка Давиду Бурлюку і оце четверте замовлення – пам’ятник жертвам Голодомору. Не густо.

- Так це Ви зробили пам’ятник Івану Кожедубу, що стоїть на вході до міського парку?

- Так, я готував його ескізи майже п’ять років, було дві моделі, одну з них архітектурна рада затвердила. Відлили його в металі, правда, коштів було мало, не встигли зробити постамент добрий, вийшов такий сируватий трішки – з недовговічних матеріалів, там вже деякі речі посипались. Ну, я думаю, з часом місто відремонтує його, зробить все нормально.

Прес-дос’є: Олег Григорович Прокопчук народився у 1944 році на Хмельниччині. Закінчив Вижницьке училище мистецтв, потім Московське вище художньо-промислове училище (колишнє Строганівське). У Сумах з 1973 року. Його робота: меморіальні дошки відомим людям (Олександру Олесю, Катерині Зеленко, Давиду Бурлюку), на банківський академії Сташису), логотип банківської академії, в селах багато пам’ятників, пам’ятник Івану Микитовичу Кожедубу. Член обласної Спілки художників України.
Олена Адаменко, газета "Данкор"
стройбат

На самом деле за 31-33год всего умерло в УССР - 3,5 млн при населении 30 млн.
Сейчас каждый год умирает по 1млн. при населении 47 млн, при чём 5 млн. зарабитчают за границей.
Кроме того в сельской местности смертность в два раза выше чем в Сумах.
Таким образом сейчас в селах смертность такая же как во время "голодомора"
Я вот по наивности, решил поискать на кладбище года умерших 1931-1933года - дело безнадежное! В те года тока рождались.
Потом чтоб не зря бродить по кладбищу стал считать надписи на мове - так я едвали насчитал десяток могил. Значит свидомые в нашем городе НЕ УМИРАЮТ!
Вдруг опомнился, что заблудился - так еле выбрался из тех лабиринтов
Милые помыранчики не нада лякать друг друга и остальных нормальных людей.
ФАЛЬШИВЫЕ СВИДЕТЕЛЬСТВА ГОЛОДОМОРА 1932-1933 ГОДОВ от СБУ и Гебельса
http://www.geocities.com/holod3233/false-h1.html

"...А взагалі-то, тут нічого особливо нового немає, я велосипеда не винаходив."

AWASS

стройбат , Вы не правы. Целыми отрядами приеэжали москали и отбирали хлеб у крестьян, а украинские руководители грудью вставали на защиту своего украинского народа. Наше руководство всегда было великим, начиная с гетьманов и кончая наследником гетьманского рода, великого нашего президента
Слава героям! (руководителям всех наших побед и поражений)

Гость

- А Ви особисто задоволені тим, що вийшло? Чи все зробили так, як Ви хотіли, як запроектували?

-" Ні, я дуже незадоволений. Незадоволений тим, що цей проект виконаний з недовговічних матеріалів. Не вистачило грошей, щоб зробити його з хороших матеріалів, таких, як граніт, мармур, бронза. Виконувався пам’ятник з бетону, чавуну і каменю. " Автор шедевра Прокопчук

Наоборот-жаль что не из гипса изваяли этот шедевр!

Гость

Пора уже мантулить памьятнык мазэпинцям, замордованым росийским царом Пэтром Вэлыкым!
300 летие победы над первой непобедимой, эропэйськой армией вызволытэлэй в следующем году.

magistr

Правильно! Треба відновити імена жителів Батуріна, яких вирізали війська Петра 1-го у 1659-60-х роках за те, що ті підтримували Мазепу. А ще згадати тих, хто причасний до смерті князя Олега((Х ст.). І бажано встановити їм памятник та організувати вшанування памяті на кошти бюджету. Тільки виділити на це треба не 700 млн грн, я к у 2008 р., а більше, т.я. інфляція на дворі....

magistr

О, я забув про Конотопську битву (1659 р.)! Там же теж полягли наші герої. Їм теж памятник! А матерям, що в декретній відпустці треба зменшити виплати з 160 грн. на місяць до 100. Нехай на памятник дивляться і радіють...

view counter

Статистика

Всего тем на форумах 181519
Все сообщения 272373
Всего зарегистрированных пользователей 65091
Последний зарегистрированный пользователь beredis

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.