Предупреждаю сразу: пост длинный, скучный, короче, типа заумная отписка. Но, надеюсь, кому-то информация будет полезной, поэтому выкладываю ее.
Вот, мой запрос:
Что спрашивали:
„Прошу відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» надати
роз’яснення стосовно Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого Постановою КМУ № 869 від 1 червня 2011 року, а саме:
1)п.2 абзац 2 „Тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку”. Чи повинні виконавці послуг узгоджувати з мешканцями кількісні показники послуг (структуру тарифу). Якщо так, то яким чином, шляхом громадських слухань?
2) п.2 абзац 4. „Послуги надаються з урахуванням встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг. Копія такого рішення є невід'ємною
частиною договору про надання послуг”. Чи означає це що, окремо по кожному будинку орган місцевого самоврядування повинен своїм рішенням встановити тариф, і в цьому рішенні вказати структуру тарифу окремо для кожного будинку, періодичність та строки надання послуги окремо для кожного будинку?
3) У м. Суми виконком Сумської міської ради прийняв рішення №418 від 25.06.11 р., у додатку до якого просто надається розмір тарифу (без структури, періодичності і строків надання послуг). Саме це рішення КП „Сумижитло” надає споживачам у якості невід’ємної частини договору на утримання будинків, споруд та при будинкових територій. Інформацію про структуру тарифу, періодичність та строки надання послуг споживачам виконавець послуги не надає. Чи відповідає це Постанові КМУ?
4) У преамбулі до Типового договору, затвердженому постановою КМУ №529 від 20 травня 2009 року, йдеться:
(найменування суб'єкта господарювання, предметом діяльності
якого є надання
__________________________________________________________________
послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій)
в особі _________________________________________________________,
(посада, прізвище, ім'я та по батькові)
що діє на підставі ______________________________________________,
(найменування документа)
затвердженого ____________________________________________________
(ким виданий, номер і дата)
(далі - виконавець), з однієї сторони, і _________________________
__________________________________________________________________
у місті Суми виконавцем послуги з утримання будинків, споруд та при будинкових територій конкурсом визначено КП „Сумижитло”, предметом діяльності якого згідно Статуту КП є лише надання послуги з управління будинком, спорудою. Чи має право таке підприємство укладати договори зі споживачами на надання послуги з утримання будинків, споруд і при будинкових територій в контексті Постанови КМУ №529?
5) Чи повинні тарифи на послуги з утримання будинків, споруд та при будинкових територій проходити громадські слухання перед їх встановленням? „
Вот ответ Минрегиона:
Что ответили
„Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства розглянуло Ваш запит від 28.09.2011 на отримання інформації щодо формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та повідомляє.
До питання 1, 5.
Механізм формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій наразі визначений Порядком, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 (далі - Порядок).
Зазначеним Порядком, на відміну від Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 № 529, не передбачено обов’язку виконавця доводити розрахунок тарифів до відома власників житлових будинків (гуртожитків), власників квартир (житлових приміщень у гуртожитках), власників нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках) та інших споживачів послуг шляхом проведення щодо кожного будинку громадських слухань.
Відповідно до абзацу другого пункту 2 діючого Порядку тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку.
При цьому абзацом п’ятим пункту 2 Порядку встановлено, що інформація про перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, їх вартість, структуру тарифу, його зміну з обґрунтуванням її необхідності доводиться до відома споживачів у порядку, затвердженому Мінрегіоном.
На сьогоднішній день такий нормативно-правовий акт, на жаль, відсутній, однак Міністерством розпочато роботу щодо його розроблення.
Водночас процедура та способи доведення до відома споживачів вказаної вище інформації вже визначені діючими законодавчими та нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
Згідно вимог чинного законодавства встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій належить виключно до повноважень органів місцевого самоврядування.
Рішення органів місцевого самоврядування щодо встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій має ознаки регуляторного акту, а тому має прийматися у відповідності із Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Статтею 9 зазначеного Закону передбачено, що кожен проект регуляторного акта (це і проект рішення про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій) оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань.
Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону.
Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п'яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.
Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу.
Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов'язковому розгляду розробником цього проекту. За результатами цього розгляду розробник проекту регуляторного акта повністю чи частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє.
Оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій не може бути перешкодою для проведення громадських слухань та будь-яких інших форм відкритих обговорень цього проекту регуляторного акта.
Так, статтею 11 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» встановлено, що громадські слухання у сфері житлово-комунальних послуг проводяться в порядку, визначеному статутом територіальної громади.
Враховуючи викладене зазначаємо, що виконавці послуг разом з органами місцевого самоврядування мають доводити до відома споживачів інформацію про перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, їх вартість, структуру тарифу, його зміну з обґрунтуванням її необхідності у спосіб який визначений вищенаведеними актами законодавства, зокрема за допомогою засобів масової інформації (радіо, телебачення, періодичні видання, інтернет), а також у спосіб, який передбачений статутом територіальної громади.
Такий підхід при встановленні тарифів на послуги з утримання будинків дасть змогу не лише забезпечити дотримання такого важливого принципу державного регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, як відкритість, доступність та прозорість структури цін/тарифів для споживачів та суспільства, а й встановити економічно обґрунтовані тарифи на послуги, орієнтовані на забезпечення балансу інтересів виконавців послуг, споживачів та держави.
До питання 2, 3.
Дійсно, абзацом четвертим пункту 2 Порядку встановлено, що послуги надаються з урахуванням встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг. Копія такого рішення є невід’ємною частиною договору про надання послуг.
Таким чином, тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, а також їх структура для кожного будинку окремо мають бути встановлені рішенням органу місцевого самоврядування.
Що стосується періодичності та строків надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, то Міністерство не заперечує щодо їх встановлення для всього житлового фонду міста з урахуванням вимог чинних нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг.
До питання 4.
Наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 25 квітня 2005 року № 60 «Про затвердження Порядку визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 травня 2005 р. за № 541/10821, встановлено, що виконавцем житлово-комунальних послуг, визначених у пункті 1.1 Порядку, може бути суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання відповідних житлово-комунальних послуг та який може забезпечити виконання обов'язків, визначених у частині другій статті 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».
Згідно вимог Закону України «Про житлово-комунальні послуги» відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.
Учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник.
Особливими учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є балансоутримувач та управитель, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником.
Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджено наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 2 лютого 2009 року № 13, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27 квітня 2009 р. за №377/16393.
Пунктом 1.7 цих Правил передбачено, що для забезпечення належного функціонування і збереження споживчих властивостей об'єкта та організації забезпечення потреб мешканців об'єкта житлово-комунальними послугами відповідно до стандартів, нормативів, норм, порядків і правил особа, що здійснює управління будинком, у порядку, передбаченому законодавством, укладає договори:
із мешканцями об'єкта - про надання житлово-комунальних послуг;
із виробниками - про умови надання житлово-комунальних послуг;
із виконавцями - про надання житлово-комунальних послуг (у разі якщо особа, що здійснює управління будинком, не є виконавцем цих послуг).
Начальник Управління економіки і тарифної політики |
І.А. Пастухов
|
Кравченко 207-19-56”