Закон розширює компетенцію сільських, селищних, міських голів на час дії воєнного стану та надає їм одноособові повноваження з прийняття рішень щодо:
- звільнення земельних ділянок комунальної власності від незаконно розміщених тимчасових споруд;
- обстеження будівель і споруд, пошкоджених внаслідок бойових дій;
- демонтажу будівель і споруд, які за результатами обстеження визнані аварійно небезпечними і такими, що становлять загрозу життю людей;
- передачі коштів з відповідного місцевого бюджету на потреби Збройних Сил України та/або для забезпечення заходів правового режиму воєнного стану;
- створення установ з надання безоплатної первинної правової допомоги, призначення на посади і звільнення з посад керівників таких установ;
- боротьби зі стихійним лихом, епідеміями, епізоотіями;
- поводження з небезпечними відходами.
Також Закон змінює умови створення, порядок і строк здійснення військовою адміністрацією населеного пункту (далі – ВАНП) повноважень місцевого самоврядування:
- умовами створення ВАНП є нездійснення сільськими, селищними, міськими радами та/або їх виконавчими органами, та/або сільськими, селищними, міськими головами покладених на них Конституцією та законами України повноважень.
- ВАНП може бути створена в межах територій територіальних громад (раніше – лише населених пунктів).
- Начальником ВАНП може бути призначений відповідний сільський, селищний, міський голова.
- ВАНП набуває повноважень органів місцевого самоврядування, сільських, селищних, міських голів лише після прийняття відповідного рішення Верховною Радою України.
- ВАНП (у разі її створення) діятиме не довше періоду дії військового стану і 30 днів після (раніше до наступних виборів).
Законом на час дії воєнного стану також спрощуються процедури прийняття актів органів місцевого самоврядування та сільських, селищних, міських голів:
- при прийнятті на службу не потрібно проводити конкурси, подавати декларацію, проводити спеціальну перевірку, подавати документ про підтвердження рівня володіння державною мовою (за наявності такого обов’язку) – проведення цих процедур та подання документів переноситься на мирний час;
- на акти органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб не поширюються вимоги щодо оприлюднення проектів актів за Законом України «Про доступ до публічної інформації», а також закони України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про державну допомогу суб'єктам господарювання».
Асоціація міст України брала активну участь у розробці та доопрацюванні цього законопроєкту. Більшість пропозицій АМУ у прийнятому Законі враховано.
За матеріалами сайту Асоціації міст України
В проєкті Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік», реєстр. №12000, Кабінет Міністрів України ініціював вилучення з доходів...
Пропозиції Асоціації міст України до проєкту Держбюджету-2025 підтримав Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального...
ПДФО, який сплачується військовослужбовцями та правоохоронцями був вилучений з бюджетів громад в 2023 році. За відсутності орієнтовно 115 млрд гривень,...
Другий щорічний Міжнародний Саміт міст і регіонів відбувся 09 травня 2024 року в Києві за участі Президента України Володимира Зеленського....
Міністерство фінансів України відповіло на численні звернення територіальних громад та їх об'єднань в зв'язку з необхідністю перерахунку індексів податкоспроможності громад...