Ринок необробленої деревини знаходиться у тривалому процесі реформування, але, на жаль, фундаментальні зміни тільки попереду.
Ще років з 10 назад необроблена деревина продавалася лісгоспами за посередництва місцевих товарних бірж в режимі голосових торгів. Може, на той час такий механізм торгів і був актуальним, але сьогодні це виглядає дещо відсталим, адже голосові торги мають купу недоліків: обов’язковість особистої присутності покупців та продавців (або їх представників), необхідність отримання допусків до торгів, або інших фізичних обмежень, та, звісно, оформлення купи паперових документів перед та після торгів.
Все це не дозволяло говорити про відкритість ринку необробленої деревини та формування справедливих ринкових цін на наше національне багатство.
Спроба перевести всі продажі на підконтрольне ДП «ЛІАЦ» не увінчалася успіхом, адже система, що була запропонована учасникам ринку, не відповідала ні високим технічним вимогам, а ні антикорупційній політиці більшості учасників ринку необробленої деревини.
Наприкінці 2019 року Кабінетом Міністрів України було погоджено пропозицію Міністерства енергетики та захисту довкілля та винесено постанову про проведення експерименту щодо проведення електронних аукціонів з продажу необробленої деревини. Згідно з постановою КМУ, в електронній торговій системі Prozorro.Продажі має виставлятися щонайменше 25% щомісячних обсягів заготівлі необробленої деревини лотами, сформованими із деревини одного сортименту, в обсязі не менше ніж 150 куб. метрів або за стартовою ціною лота не менше ніж 200 тис. гривень. Решту можуть виставляти на інших електронних майданчиках, і не лише системи ДП «ЛІАЦ». І тут починається найцікавіше.
У системі Прозорро.Продажі вся інформація про виставлені лоти, учасників торгів, хід торгів та їх результати доступні всім користувачам мережі Інтернет. Результати ж торгів на інших електронних майданчиках дуже часто невідомі нікому, окрім самих торговців та того самого майданчика. При цьому торги на Прозорро.Продажі врегульовані відповідними нормативно-правовими актами, а ось, як проходять торги на електронних майданчиках, де продається 75% необробленої деревини, залишається відкритим питанням.
За інформацією, що надходить від учасників ринку, деякі лісгоспи дозволяють собі неформально «наполегливо рекомендувати» той чи інший електронний майданчик.
Велика кількість членів нашої Асоціації одночасно є організаторами торгів на ринку необробленої деревини та учасниками системи Прозорро.Продажі. Вони готові працювати на рівних та зрозумілих умовах, коли жоден з майданчиків не буде лобіюватися чиновниками лісової галузі та не зможе монополізувати ринок. Результатом такої роботи є висока вмотивованість клієнтів товарних бірж, високий рівень конкуренції на торгах та суттєве підвищення ціни на природний ресурс.
З іншого боку, ми чуємо заклики до скасування пілотного проекту, через те, що він не довів свою ефективність. Але учасники ринку навпаки, звертають увагу на те, що саме застарілі механізми торгів призводять до втрати ділової репутації та вимушених простоїв лісопилок і національних виробників меблів.
ТОВ "Українські лісопилки" звертає увагу на те, що деякі аукціони оголошуються таким чином і в такі терміни, що дізнатися про них можуть тільки ті, "для кого аукціон спеціально проводиться". «Формально ніби все чесно: є офіційне оголошення і проходить аукціон, але проблема в тому, що дізнатися про його проведення може тільки той, для кого цей аукціон спеціально проводиться, не передбачаючи інших учасників, що частково дискредитує всю електронну торгівлю», - зауважують на підприємстві.
Ця ситуація вкотре демонструє необхідність глибинних реформ та змін як у побудові бізнес-процесів, так і у побудові державних інституцій. Лісгоспи не мають бути «касирами» необробленої деревини, а мають створювати умови, які змушуватимуть усіх учасників ринку боротися за той ресурс, яким вони розпоряджатимуться.
Ціна питання на ринку необробленої деревини – це десятки мільярдів гривень щороку. Міністерство екології України взяло дуже добрий темп реформування ринку необробленої деревини і наша Асоціація повністю підтримує рух до підвищення прозорості та відкритості. На сьогодні 25% ринку торгується на Прозорро.Продажі і я можу перевірити, хто купив той чи інший лот та за якою ціною. А от за якими цінами купляють решту 75% української деревини і чи вся вона продається відкрито? Якою там залишається корупційна маржа?
Відповідь на ці питання очевидна: потрібно змінювати умови пілотного проекту. Якщо прозорість та єдині правила з'явились на 25% ринку, то необхідно збільшувати цю частку до 100%. Чому весь ринок не може бути прозорим та зрозумілим для всіх його учасників? Що, звичайно, окрім корупційних інтересів, цьому заважає?
За 11 місяців 2020 року на Українській енергетичній біржі реалізовано 2,1 млрд. куб м. природного газу, що у 6 разів...
За результатами торгів на ТБ «Українська енергетична біржа» додатковий дохід Щебелинського НПЗ склав 3,6 млн долл США....
10 липня у системі Прозорро.Продажі відбулися торги за кредитний портфель...
26 березня товарна біржа "Українська енергетична біржа" провела аукціон...
Українська універсальна біржа – акредитований електронний майданчик ДП «ProZorro.Продажі»....