В умовах війни всі зусилля спрямовані на опір агресору та подолання наслідків вторгнення. Відтак, зростає необхідність збільшення кількості трудових ресурсів, залучених до забезпечення нормального функціонування громади. Одним із ресурсів є залучення працездатних осіб до суспільно корисних робіт.
Механізм залучення працездатного населення до таких робіт врегульовано Порядком залучення працездатних осіб до суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2011 р. № 753 (Порядок № 753). У період війни питання залучення до суспільно корисних робіт та зайнятості населення стали тісно пов’язані. Зокрема, суспільно корисні роботи можуть пропонуватися зареєстрованим безробітним.
У період воєнного стану змінилися вимоги до визначення підходящої роботи. Так, для осіб, які перебувають у статусі зареєстрованого безробітного понад 30 календарних днів, підходящою вважається робота, яка не потребує кваліфікації (спеціальності), професійної підготовки, або робота, що потребує первинної професійної підготовки, у т. ч. безпосередньо на робочому місці. В якості такої роботи можуть пропонуватися суспільно корисні роботи.
Заробітна плата має бути не нижчою розміру мінімальної заробітної плати (для роботи на умовах повного робочого часу). Це відповідає пункту 5-2 Прикінцевих положень Закону «Про зайнятість населення».
Рішення про впровадження трудової повинності та організацію суспільно корисних робіт ухвалює військове командування самостійно або із залученням місцевої влади/органів місцевого самоврядування або військових адміністрацій (п. 4 Порядку № 753). Цим же рішенням визначаються види робіт та перелік об’єктів, на яких вони будуть проводитись, визначається джерело їх фінансування та кількість осіб, які будуть залучені.
До суспільно корисних робіт можуть залучатися працездатні особи, у т. ч. ті, що не підлягають призову на військову службу, які за віком і станом здоров'я не мають обмежень до роботи в умовах воєнного стану, а також зареєстровані безробітні.
Особи, що залучаються до таких робіт, мають право на укладення строкового трудового договору з оплатою нижче від розміру мінімальної зарплати, встановленого на дату її нарахування; на оплату проїзду в межах регіону до місця виконання робіт та у зворотному напрямку (у разі потреби); охорону праці та загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
На весь час виконання цих робіт у період воєнного стану за особою зберігається статус безробітного.
Підставою для припинення реєстрації зареєстрованому безробітному є його відмова від двох пропозицій підходящої роботи (п.30 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затв. постановою КМУ від 19.09.2018 р. № 792).
Оскільки пропозиція суспільно корисних робіт прирівнюється до пропозиції підходящої роботи, у разі відмови зареєстрованим безробітним від виконання таких робіт, центр зайнятості може припинити його реєстрацію як безробітного.
Прес-центр Сумської обласної служби зайнятості