- Пане Миколо, що ви думаєте про становище міських пасажирських перевезень в місті Суми?
- У місті транспортний колапс. Його створено штучно внаслідок неправомірних вимог окремих перевізників, з одного боку, та некомпетентних дій міськвиконкому – з другого. Проблема міського пасажирського транспорту існує в Сумах вже давно, і при бажанні її цілком можна було б вирішити. Та все сталося з точністю до навпаки – міськвиконком допустив транспортну кризу.
- Як ви думаєте, що цю кризу спричинило?
- Непрофесійність, навіть більше того – невідповідність певних членів міськвиконкому займаним посадам. Адже цього кошмару можна було б запобігти! Але, замість вирішення проблем у сфері міських пасажирських перевезень, влада роками просто накопичувала їх. Як не прикро це визнавати, вибух транспортної кризи в Сумах цілком закономірний. Мене обурює, що фаза загострення конфлікту між перевізниками і громадою триває майже півроку, але за весь цей час міською владою для його позитивного (тобто на користь громади) вирішення не зроблено нічого!
- А як ви прокоментуєте рішення сумського виконкому щодо підвищення вартості проїзду в маршрутках до 2,5 грн?
Воно абсолютно невмотивоване. Звідкіля взялися ці цифри? Де їх економічне обґрунтування? Міськвиконком дає підстави сумніватися в тому, що має собі за мету захист інтересів громади. Чиновники фактично «підставили» мера в конфлікт між громадою й перевізниками. Вартість проїзду на кожному маршруті має визначатися пасажиропотоком. Конкурси повинні бути прозорими для громадського контролю. Їх умови мають розробляти згідно вимог громади, як і розклад руху комунального транспорту та маршруток. Потрібно також облаштування зупинок на вимогу громадян, зон переходів, встановлення відповідних знаків, особливо при виїзді з міста Суми. Оскільки Сумський район частково користується інфраструктурою міста Суми, цю роботу міськвиконкому потрібно провести спільно з Сумською РДА. Шановні чиновники, ви повинні перезавантажити свої інтереси, щоб працювати на громаду, а не на власний інтерес. Це є вашим прямим обов’язком, бо міська і районна громади найняли вас на роботу для професійного захисту своїх інтересів. На жаль, візитною карткою нашої влади є транспортна криза внаслідок занепаду комунального транспорту. Та чи є в Сумському міськвиконкомі команда, спроможна на реформаторський підхід до вирішення транспортних проблем міста Суми і Сумського району? І чим же влада займалася весь цей час, якщо для цього нічого не було зроблено?
- Як, на вашу думку, можна розв’язати транспортну кризу в Сумах?
- Головне, що треба зробити прямо зараз – привести комунальний транспорт у відповідність до потреб громади. Саме він має бути основним засобом пересування. Чиновники нарешті повинні зрозуміти, що альтернативи цьому немає. Але нині в місті все поставлено з ніг на голову: основним видом міського і приміського транспорту стали приватні маршрутки. Громади міста й району опинилися в заложниках у приватних підприємців, інтереси яких прямо суперечать вимогам громадян. Зрозуміло, що вирішення цієї проблеми можливе тільки за умов компромісу між перевізниками й громадою. А його досягнення є прямим обов’язком міської влади Сум. До речі, маю питання до міської влади Сум: де 9 тролейбусів за 22 млн. грн., обіцяні сумській громаді? Чи це був просто популізм? На який час? І ще одне питання: тролейбус «Сумчанин», про складання якого повідомив наш мер – це переобладнання старого парку чи виготовлення нових машин?
- Як ви собі уявляєте компроміс між перевізниками і громадою?
- Наприклад, візьмемо проблему вартості проїзду в міських маршрутках. Тут можливий такий варіант: з 7:00 до 10:00, і з 17:00 до 20:00, тобто коли люди їдуть на роботу або з роботи, вартість проїзду повинна бути за «соціальним тарифом», тобто 2 грн. На решту часу можна встановити економічно обґрунтований «компромісний» тариф, який влаштує і перевізників, і громаду. Але тільки за умови, якщо перевізники гарантують курсування по кожному маршруту «соціальних рейсів» за чітким графіком (скажімо, раз на годину) за тарифом 2 грн.
- Те, що альтернативи комунальному транспорту немає, зрозуміло вже давно, але де ж узяти гроші на його розвиток?
- Насправді гроші є. Єдине, що потрібно від міської влади – просто залучити гранти міжнародних програм! Треба вчасно подати відповідні проекти до міжнародних фінансових інституцій. Але наша міська влада або не знає про це, або не хоче про це подбати. Це вже питання профпридатності чиновників, яке в компетенції депутатів міської ради. - І все-таки – що ж це за гроші, і звідкіля вони візьмуться?
- Інститут міжнародного розвитку (ODI) повідомив на міжнародних кліматичних переговорах ООН в столиці Перу Лімі, що згідно Кіотського протоколу за останнє десятиріччя світові економічні лідери витратили на боротьбу зі зміною клімату 7 млрд. 600 млн. доларів США. З них Україна отримала 292 млн. Ці гроші пішли на реалізацію проектів цільових екологічних інвестицій в 24 областях. Реалізує ці проекти державне підприємство «Держекоінвест».
- А скільки таких проектів було реалізовано в нашій області?
- За даними 2013 року, в Сумській області було реалізовано 8 таких проектів. А от у 2014 році не було заплановано жодного. Виникає питання: чому влада міста Суми не спромоглася навіть заявку подати хоча б на придбання тих самих тролейбусів, що стовідсотково відповідає Кіотському протоколу. йдеться про заміну кількасот маршруток, які реально шкодять довкіллю і випробовують терпіння громади, на екологічно чисті транспортні засоби! Отримав же згідно цих програм Київський метрополітен 95 нових вагонів, абсолютно безкоштовно! А Суми чомусь пасуть задніх…
- То що ж це виходить – не бачити Сумам Кіотських грошей?
- Не все ще втрачено. Хочу звернути увагу на те, що в порівнянні з програмами Кіотського протоколу екологічні програми ООН значно розширено. Окрім вирішення кліматичних проблем, планується фінансувати розвиток інфраструктури, електротранспорту, утеплення фасадів, захист від природних катаклізмів, захист прав людини, вирішення проблем міграції, соціальних та гендерних проблем. У 2015 році на ці програми ООН планує бюджет у 10 млрд. доларів. Якщо наша міська влада спрацює на громаду, вона використає цей шанс, вчасно розробить програми, подасть заявку на ці гроші і поступово вирішить за їх рахунок проблемні питання. Чиновники, покажіть свою роботу, і сумчани вас зрозуміють. А от що вас може чекати на випадок вашої недбалості – важко передбачити. Громада має самоорганізуватися і спонукати міську владу до більшої активності в пошуках шляхів передбачення і подолання кризи, створення умов для розуміння того, що робота чиновників – вирішення проблем сумчан. Врешті-решт, для виконкому і депутатського корпусу настав час звірити свої можливості з вимогами громади. Це в інтересах кожного з нас. ®
Сергій Васил'єв
Dreadnought
Идиот. При 2 гривнах они имеют 100% рентабельности. Стоимость топлива корректируется вниз, а этот уродец все равно хочет сделать тоже что сделал Лысенко, только кучу поноса сверху навернул. Город может купить на 22 млн. 70 бэушных автобусов на 50 пассажиров и закрыть ВСЕ маршруты! Ну не нужен никому социальный тариф непонятно где, в реальности все будут брать с людей максимум, потому пусть либо маршрутки работают по 2 гривны или нах сваливают с маршрутов.