Мальтійський учений Едвард де Боно, спираючись на твердження генія, ввів концепцію латерального (паралельного) мислення. Це спосіб розглядати ситуацію з іншого ракурсу та виявляти додаткові можливості. Є протилежністю вертикальному (глибокому) мисленню, що передбачає швидкі, логічні умовиводи, які відповідають наявним шаблонам розв'язання проблем.
З віком здатність до креативності людини зменшується. Американський вчений Боб МакКім, який вивчав цю проблему в Стенфордському університеті, провів цікавий експеримент над своїми учнями. Він просив їх намалювати свого сусіда по парті.
Коли студенти представляли один одному творіння, вони зніяковіло сміялися. Це є свідченням того, наскільки сильно ми боїмося оцінки власних ідей. Подібний страх призводить нас до шаблонного мислення та використання перевірених ідей.
Наприклад, людина, чуючи звідусіль "казино - це погано", не наважується грати. Тим часом гральні будинки на кшталт Ель слотс, будучи ліцензійним, не становлять жодної небезпеки. Людина просто боїться осуду.
У школі нас вчили логічного і схематичного мислення. Вчителі намагалися:
- навчити дітей правильно малювати будинок;
- правильно виконати рівняння;
- добре скласти іспит.
Подібний підхід справді полегшує життя. Але він вчить відповідати встановленим шаблонам. І в разі виникнення проблемної ситуації, замість пошуку рішення, ми конфліктуємо з іншими, намагаючись захистити свою точку зору.
У дитинстві всі ми були дуже креативними, гнучкими в мисленні та відкритими для світу. Щоб успішно впоратися з життєвими викликами дорослого життя, інколи варто повернутися в дитинство і використати творчий простір:
• Пригадати часи, коли проявляли творчість: спробуйте візуалізувати момент якомога точніше. Що оточувало в моменти творчості, які витали запахи, звуки, які предмети оточували. Найкращі ідеї приходять до людини, коли вона перебуває на самоті або ж проводить час із найближчими для неї людьми;
• Відтворіть ідею на папері: намалюйте кольорову карту свого творчого простору. Розмістіть символ себе в центрі, а навколо намалюйте символи всього, що допомагає творити. Розвивайте уяву й отримуйте задоволення від процесу;
• Подивіться на карту і подумайте, які елементи необхідно додати для максимально ефективного творчого процесу. Виділіть найважливіший компонент і переконайтеся, що він присутній під час вирішення складних завдань.
Будьте гнучкими в мисленні та діях.
®