ФІЛОСОФІЯ ЛАНДСКНЕХТСТВА
( або : Легіонерська хвороба», або : Фантазія на тему ( вар. : у стилі) «вербункош»).
Кожному з мертвих належиться плач на його могилі.
Я вас оплакую , хлопці, - тих, що вціліли.
( Оксана Забужко).
Пробігають перед очима кадри інформаційних програм, газетні шпальти , і спливають у памяті рядки середньовічного арабського поета : «Кривавими очима ран заплакала війна». І вже не деінде – мало не перед власним порогом. Уже з нашої території рушають у смертоносну путь чужі кораблі, що розташувались собі «на нашій не своїй землі» не як гості – орендатори , – як окупанти. Уже на нашому міському «острові свободи» - коло Кобзаря, гуртується купка «тих, в кого совість жива» , щоб висловити свій протест проти імперської експансії та співчуття братському грузинському народу. Уже дехто з гарячих голів мріє , як в кращі часи кинути шмайсер за плечі та йти воювати «за нашу і вашу свободу» з піснею українських повстанців «Гей піду я в сині гори». А ось уже й остання інформація : піднаїхали до нашого міста ті, хто не від того, щоб руки погріти на цьому благородному пориві . Все. Крапка. Фініш. «Граки» ( вербовщики) прилетіли». Злетілися тихо, як вороння на трупи (хай майбутні) - не так, як у кращі часи австо - угорські, коли вербовку до цісарського війська обставляли як народне гуляння – з бочками вина, циганськими чардашами у стилі «вербункош» ( від німецького «вербунг»). І невже ж знайдуться гарячі голови , що знову, по – ландскнехтськи посунуть за чиїсь інтереси класти десь власні кості? ¨Бувало в історії, коли таки ж клали їх українці на чужих землях.
І на початку Х1Х го століття, коли бессарабськими степами чи вітрильниками з Одеси добиралися до далекої Греції, щоб допомогти відважному народу звільнитися від турецького іга.
І через три десятиліття по тому, коли разом з ополченцями Гарібальді під девізом «Рим або смерть» воювали , як дядько Максим з короленківського «Сліпого музиканта», за свободу та обєднання Італії.
І в турецько – болгарську війну разом з «братушками» гинули разом під Шипкою та Плевною не лише ті, хто воював у царській армії, але й скромні шляхетні волонтери, навіть не всі імена яких зберегла для нас історія.
І в кривавому ХХ – му на іспанській землі серед легендарних інтербригад звитяжної слави зажив батальйон імені Тараса Шевченка, що складався в основному з уроженців Західної України.
І в другу світову, у партизанських загонах французів, італійців, югославів стільки наших земляків віддавали життя, звільняючи народи світу від фашизму !
Колись історики, можливо, ще повернуть у нашу пам'ять всі ці імена. Одне їх обєднує : йшли вони віддавати своє життя не за плату – за великі ідеали свободи. І колись, можливо, пошанує їх Україна памятними знаками чи обелісками, бо на чужих землях вони воздвигнуті уже нашим співвітчизникам. Але чи буде пишатись Україна «подвигами» «славних прадідів великих правнуків паганих» у рядах УНА –УНСО на теренах Придністровя, Абхазії, Чечні, куди вони рвалися, “щоб нелегально пронести ковток свободи, чотири кулемети і Коран ( наче у чеченців того добра бракувало!) і де їх , кажуть, чеченські польові командири так і не допустили до бойових дій? І чи збережеться у народній памяті наряду з стрілецькими, повстанськими піснями їх гімн, що є запозиченою, до речі, італійською гарібльдійською піснею «Белла чао» , тільки з власною підтекстовкою, в якій, фактично - квінтесенція отої «філософї ландскнехства», що спочатку не одного парубка привабила своєю фальшивою романтикою типу «Краще згинути вовком, ніж жити псом» і т. д. Колись саме нею забиті були шпальти “Замкової гори”, де друкувалися замість передовиці вірші головного тоді ідеолога цієї “славної” організації – Дмитра Корчинського, нею проникнуті були його “проповіді” в багатьох столичних залах, і зараз вона осіла на сторінках його збірки “Філософія смути”: “Війна іде, просто є такий глибокий тил, де ніхто не знає, що існує фронт”. ..”Забуду символ віри і положення теорій, бо я воюю за порожній берег моря. Моя мета конкретна, і ця війна шляхетна”( цікаво, чим?). Або : “ Я намічаю рубежі, мандруючи поліссям, Я обираю цілі, вештаючись містом,. В ландшафті гідному мішень – людина, Передчуття війни – війни причина”. Це вже – не просто : воювати за щось. Це вже війна заради самої війни. А що ще залишалося недоуку , вигнаному з університету, по тому - слюсарю – наладчику, що прагнув хоч якоїсь паршивенької слави? То ж “Еней зібрав своїх троянців” ( читай - ландскнехтів) , і...”пятами з Трої ( Києва) накивав”...Куди і за чим? А ось за чим: “Чужі цінності нам потрібні лише як трофеї. Ікони ми намалюємо самі”. Намалювали. На шпальті “Українських обріїв” – “Унсівська богородиця” з емблемою на покрові. Знову шевченкове спливає в памяті : “І перед образом твоїм неутомленниє поклони за кражу, за війну, за кров...Щоб братню кров пролити просять! А потім в дар тобі приносять з пожару вкрадений покров”...Так за що і з ким воюємо, братове? “За порожній берег моря”, очищений від когось і для когось? Йдучи убивати по найму – кого поцілиш завтра ? Свого ж земляка, що точно так же найнявся ландскнехтом на іншу сторону? І що – знову – свої проти своїх? Як було вже при Полтаві? В революцію і громадянську? Чи в другу світову? А потім дивуємось : чиї провини покутують так тяжко наші діти і внуки? Чому очищає нас від братньої крові Господь водою і вогнем, коли пів України сьогодні захлинається в повені, а друга половина – задихається в диму лісових пожеж?... І в “Самогубчому дереві” Оксана Забужко ще раз підведе тому підсумок : “ Свій “ чи “чужий” він – викури з мізків ці глупства : Кожне убивство – це крок до власного гробу, Кожне убивство, власне, і є самогубство”... То ж чи варто поповнювати собою і без того не вельми щільні лави “солдат удачі” ? Життя чи ж не дорожче за ту ландскнехтську платню? І Батьківщина – якою б вона не була – за оте легіонерське : Ubi bene – ubi patria?
АЛЬТЕРНАТИВА БАРИКАДАМ
Є інший шлях. Не всі речі можна сьогодні довести гвинтівкою й посвистом кулі. Та цю дорогу нам, схоже, на відміну від інших народів ще опановувати довго. Вертає знову память у той день спекотний коло Кобзаря. Уже гриміли постріли чужої армії на тій землі, що постала за свободу. Уже з нашої території , хоч і з чужинських кораблів, летіла на неї розпечена смерть. Уже дивився бронзовий поет із постамента на нас – тих, хто згуртувався наколо нього, щоб помолитися за всіх, кого забрала й забере ще смерть там, на далекому рубежі...І було нас, таких, добре як зо два десятки – з святими отцями і владикою включно. Воїстину по – стусівськи : “Бо скільки ж нас ? Малесенька щопта - лише для молитов та сподівання”...а поруч, на “сотні” - до сотні червонопиких молодиків під червоними тентами з логотипом ”Чернігівського”. Діалог : .” Ето кто там такіє? - Да расслабся . То мєстниє придуркі, больниє на голову . Нє фіг ім дєлать, как стоять там с бумажкамі...Ну, давай. Поєхалі!” І “ єдут” - зранку й до смерку , під сердючківський вереск, в своє тупе скотяче блаженство. А інші ? Та чи ж є для нашої “мовчазної більшості” щось вище за картопляне бадилиння на дачній ділянці ? Так що сьогодні лише в телевізорі бачиш, як сотнями й тисячами виходять на свої майдани мешканці інших країн, і не лише тоді, коли йдеться за власну шкуру – коли треба то і свій уряд до порядку прикликати, і протест висловити проти чужого” беспредела”. Навіть якщо твориться він на іншому континенті. Тому що тамті народи вже давно збагнули : крайні хати завжди загоряються першими. То ж “моя хата скраю” - повна гарантія того, що її то якраз і не врятують пожежники, як займеться. У нас же на триста тисяч народу міського – що, лише ота “малесенька щопта” “больних на голову” усвідомила небезпеку, яка вже під самий поріг підкотила? І скільки ще будемо цьому ми вчитися – не зброєю протистояти ворогові, тим більше не одинокими шмайсерами найманців, що невідомо за що рвуться гинути у чужих окопах – протистояти Духом?. А вчитися доведеться. Там, де “за горами гори, хмарами повиті”, ще нічого не скінчилося. Все тільки починається. Не лише для них – для нас. Так що - “учітеся, брати мої”. Учітеся думати, усвідомлювати свою спільноту духовну у протистоянні злу. Інакше - вкотре наступимо на ті ж самі граблі, які стільки століть синцями на лобі досить відчутно нагадували нам про вічну нашу неспільноту “чорних рад”, кайдашівське “а хай спершу хто другий”. І тоді скоро не буде вже на кого нарікати, коли крайню хату нашу ніхто не побіжить гасити. І тільки відчуємо вкотре, як “знов повертається той самий вітер, той самий вітер завершує коло”... Яке по рахунку?
Всего тем на форумах 179873
Все сообщения 272373
Всего зарегистрированных пользователей 65041
Последний зарегистрированный пользователь beredis